MF proponuje uszczelnienie opodatkowania obrotu paliwami płynnymi wewnątrz UE

ISBNews
opublikowano: 06-05-2016, 15:13

Minister finansów skierował do Komitetu Stałego Rady Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo Energetyczne, którego celem jest uszczelnienie poboru podatku VAT w wewnątrzwspólnotowym obrocie paliwami płynnymi, podało Rządowe Centrum Legislacji. Szacowane skutki dla budżetu państwa a okresie 10 lat od wejścia w życie proponowanej ustawy wynoszą 27 667,2 mln zł.

"Aktualnie szara strefa w obrocie paliwami płynnymi szacowana jest na kilkanaście procent krajowej konsumpcji paliw i powoduje straty budżetu państwa wynoszące co najmniej 2,5 mln zł rocznie, a także negatywnie oddziałuje na konkurencyjność i rentowność branży. Nieprawidłowości w podatku VAT w obrocie paliwami stwierdzone przez Kontrolę Skarbową w postępowaniach zakończonych w 2015 r. wyniosły 5,8 mld zł" - napisał minister finansów Paweł Szałamacha w piśmie wprowadzającym projekt.

Rozwiązania zawarte w projekcie mają uszczelnić system poboru podatku VAT przy wewnątrzwspólnotowych nabyciach paliw oraz proces koncesjonowania międzynarodowego obrotu paliwami.

"Projekt przewiduje wprowadzenie analogicznego do nabyć krajowych sposobu rozliczania nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw płynnych. Obowiązek zapłaty podatku z tytułu WNT powstawałby w momencie wprowadzenia paliwa do kraju. Zapłacony w ten sposób podatek pomniejszałby podatek należny do zapłaty wynikający z deklaracji podatkowej. W przypadku nabyć realizowanych za pośrednictwem składów podatkowych i zarejestrowanych odbiorców podmioty te pełniłyby funkcje płatnika podatku VAT" - czytamy w "Ocenie skutków regulacji".

Projektowane rozwiązanie wiąże wykonywanie obrotu paliwami z zagranicą z miejscem działalności gospodarczej w kraju. Projekt ustawy zakłada, że nabywanie paliw z państw Unii Europejskiej z wykorzystaniem usług zarejestrowanego odbiorcy lub składu podatkowego będzie możliwe tylko przez podmiot, który posiada koncesję na obrót paliwami z zagranicą, siedzibę lub zarejestrowany oddział w kraju, a nabycie jest dokonywane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w kraju.

Koncesje na obrót paliwami z zagranicą będą przyznawane wyłącznie podmiotom z siedzibą na terytorium kraju lub takim, które zarejestrują w kraju oddział i za jego pośrednictwem będą sprowadzać paliwo.

Ministerstwo proponuje, by ustawa weszła w życie w III kwartale br.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu