Mieszkaniowa rewolucja porwała Property Group

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2025-09-30 20:00

Grupa żyjąca m.in. z pośrednictwa w handlu nieruchomościami i leadów wydała kolejne miliony na spółkę z systemem CRM dla deweloperów. Cała branża mocno się zmienia, w dużej mierze za sprawą AI.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się

– ile pieniędzy przeznacza Property Group na przejęcia i rozwój organiczny

– ile już wydał

– dlaczego portale mieszkaniowe muszą dziś zmieniać strategie

– jacy gracze liczą się na tym rynku

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Właściciel portali RynekPierwotny.pl i Gethome oraz platformy do analizy rynku mieszkaniowego BIG DATA RynekPierwotny.pl w strategii na lata 2025-28 przeznaczył 200 mln zł na rozwój, w tym przejęcia – i konsekwentnie ten plan realizuje. Właśnie przejął strategiczny pakiet udziałów w VoxCommerce Group, dostawcy systemu do zarządzania relacjami z klientami (CRM) dla deweloperów. Umowa przewiduje zakup reszty udziałów w ciągu dwóch lat.

Wcześniej Property Group kupiła spółkę EstiCRM oferującą CRM dla pośredników w handlu nieruchomościami i Platformę Mieszkaniową dostarczającą wyselekcjonowane oferty poprzez sieć pośredników nieruchomości.

Biznes grupy kręci się wokół handlu nieruchomościami, przy czym różne spółki wykorzystują różne modele biznesowe. Portale RynekPierwotny.pl i Gethome sprzedają tzw. leady czyli kontakty z klientami zainteresowanymi zakupem konkretnego mieszkania – pierwszy deweloperom, a drugi oferującym lokale na rynku wtórnym. Wreszcie Platforma Mieszkaniowa przejęta przez Property Group w 2023 r. to sieć pośredników nieruchomości pracujących w systemie prowizyjnym. Na prowizjach zamierza też zarabiać, oferując pośrednictwo finansowe. Trzeci filar stanowią VoxCommerce Group i EstiCRM sprzedające deweloperom i pośrednikom nieruchomości systemy CRM w modelu SaaS [Software as a Service, czyli oprogramowanie jako usługa].

Property Group obsługuje obecnie ponad 1 tys. deweloperów, 15 tys. pośredników i setki tysięcy użytkowników indywidualnych, którzy przez wyszukiwarki należące do spółki kupują mieszkania i domy. W 2024 r. spółka odnotowała przychód z prowadzonej działalności na poziomie 70 mln zł - dynamika wzrostu w latach 2023-25 to 20 proc. rocznie. Skumulowany wskaźnik wzrostu (CAGR), zakładający reinwestowanie co roku uzyskanych zysków, dla całej grupy w latach 2022-24 wyniósł 24,6 proc. Na koniec 2024 r. spółka zatrudniała 200 osób, a obecnie już 225.

Przychody z działalności uzyskiwane przez VoxCommerce Group przez ostatnie trzy lata również rosły rok do roku dwucyfrowo, osiągając w 2024 r. poziom 4,1 mln zł (w 2022 r. - 2,4 mln zł).

Strategia od A do Z

Przejęcie VoxCommerce Group zarząd Property Group traktuje jako naturalny etap budowy ekosystemu na rynku nieruchomości.

– Wzbogacamy ofertę o CRM dla deweloperów, co pozwala im obsłużyć klienta od zgłoszenia po obsługę posprzedażową. Stopniowo stajemy się firmą one-stop-shop, która integruje, upraszcza i cyfryzuje usługi dla wszystkich uczestników rynku nieruchomości mieszkaniowych: deweloperów, pośredników nieruchomości i finansowych, osób, które chcą wynająć, sprzedać lub kupić – mówi Piotr Wetmański.

Strategia Property Group zakłada oprócz przejęć wzrost organiczny poprzez rozwój narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję i szeroko pojęte środowisko danych.

– Jeżeli mówimy o unifikacji, integracji, cyfryzacji doświadczenia klienta, to siłą rzeczy musimy być bardzo precyzyjni, szybcy w personalizowaniu rekomendacji, w poznawaniu oczekiwań klientów i w dopasowaniu się do nich. To nie są tylko CRM-y, ale też narzędzia automatyzujące marketing i sprzedaż, zaawansowana analityka danych, którą np. świadczymy poprzez nasz produkt Big Data. I nadal będziemy w nie inwestować – mówi Piotr Wetmański.

Obecnie firma wdraża narzędzia wspierające procesy wyboru i kupna mieszkań w nowej sytuacji po wejściu w życie przepisów obligujących deweloperów do ujawnienia cen mieszkań na ich stronach internetowych.

Jawność cen i AI wywrócą stolik

Według Pawła Sztejtera, szefa działu inwestycji mieszkaniowych JLL, portale mieszkaniowe czeka transformacja. Obecnie istotna część budżetów marketingowych do sprzedaży mieszkań przeznaczana jest właśnie na usługi portali mieszkaniowych, ale to może się zmienić.

– Ujawnienie cen mieszkań przez deweloperów sprawi, że z portali agregujących oferty będą korzystały głównie osoby niemające konkretnych preferencji co do lokalizacji. Ci, którzy mają upatrzoną inwestycję czy okolicę, łatwo będą mogli znaleźć interesujące ich oferty od razu na stronach deweloperów. Portale muszą więc szukać dodatkowych źródeł przychodu – mówi Paweł Sztejter.

W jego ocenie strategia one-stop-shop, która ofertę mieszkania łączy od razu z jego finansowaniem, usługami prawnymi czy wykańczaniem, może być receptą na poszerzenie źródeł przychodów. Innym pomysłem są np. usługi dla deweloperów usprawniające zarządzanie takie jak CRM czy kompleksowa oferta cyfrowych usług marketingowych.

– Samo publikowanie ofert nie będzie już wystarczającym wyróżnikiem – dlatego kierunek zmian to przede wszystkim personalizacja i tworzenie wartości dodanej dla nabywcy i dewelopera. Nieunikniona jest transformacja w inteligentne marketplace’y, w których sztuczna inteligencja podpowiada mieszkania najlepiej dopasowane do preferencji kupującego. W praktyce oznacza to, że portale mogą przeobrazić się z prostych tablic ogłoszeniowych, jakimi były jeszcze kilka lat temu, w ekosystemy usług, w których cena mieszkania staje się dopiero początkiem całej ścieżki klienta. Dla rynku to szansa na większą przejrzystość, a dla nabywców mieszkań – na komfortowy i bardziej świadomy wybór – twierdzi Paweł Sztejter.

Sztuczna inteligencja zmienia dziś oblicze największych zagranicznych portali mieszkaniowych takich jak ImmoScout24 w czy Immowelt Niemczech, Rightmove czy Zoopla w Wielkiej Brytanii.

– Na przykład mając bazę kilkudziesięciu tysięcy ofert, może sama podejmować decyzje o zakupie mieszkania, kiedy pojawiają się wyjątkowe okazje, i sprzedaży w najbardziej optymalnym momencie, dzięki czemu portal może sam stać się inwestorem. To jeszcze jedno potencjalne źródło przychodów – tłumaczy Paweł Sztejter.

Poszukiwanie nowych strategii wśród głównych graczy na rynku portali mieszkaniowych już trwa. Paweł Sztejter jako przykłady wymienia przejęcie w 2020 r. portali Morizon i Gratka przez mediowy Ringier Axel Springer Polska czy w 2021 r. Obido przez OLX, właściciela portalu Otodom. Choć rynek portali mieszkaniowych to ponad 100 serwisów, zdaniem analityka z JLL w tym biznesie gross obrotów przypada na kilku głównych graczy, do których oprócz wyżej wymienionych zalicza RynekPierwotny i Tabelę Ofert.