Mistrzowie odpowiedzialności

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2015-10-14 22:00

Społeczna odpowiedzialność biznesu to podstawowy element strategii biznesowej większości skandynawskich firm

Przedsiębiorstwa skandynawskie stale szukają rozwiązań, dzięki którym będą mogły działać zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju.

JEDNOŚĆ CELÓW:
JEDNOŚĆ CELÓW:
Na spotkaniu zarządu zaplanowaliśmy ćwiczenie, podczas którego kilka grup musiało zmontować rowery, zdobywając wcześniej brakujące części. Po zakończonym zadaniu sprzęt został przekazany podopiecznym Stowarzyszenia Wyjątkowe Serce. Mieliśmy poczucie, że wspólnie zrobiliśmy coś ważnego i dobrego, jednocześnie ucząc się lepszej współpracy — mówi Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland.
ARC

— Takie podejście sprawia, że są bardziej innowacyjne, zyskują przewagę konkurencyjną i mają silną pozycję na wielu rynkach, a w rankingach poświęconych zrównoważonemu rozwojowi i CSR zajmują czołowe miejsca — zauważa Agnieszka Kowalcze, dyrektor Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC).

Przyjazne sąsiedztwo

Skandynawskie przedsiębiorstwa angażują się w rozmaite projekty CSR-owe. Na przykład pochodząca ze Szwecji Ikea w 2012 r. zaczęła wdrażać strategię zrównoważonego rozwoju People & Planet Positive.

— Określone w niej działania i cele są spójne z naszą wizją tworzenia ludziom lepszych warunków życia. Koncentrują się wokół trzech obszarów. Pierwszy polega na oferowaniu produktów i rozwiązań, które umożliwiają zrównoważone życie w domu, a także edukacji klientów w tej dziedzinie. Drugi dotyczy odpowiedzialnego wykorzystywania zasobów naturalnych, stałego zwiększania efektywności energetycznej i osiągnięcia całkowitej niezależności energetycznej przez inwestycje w odnawialne źródła energii. Natomiast obszar trzeci to ludzie i warunki ich życia, przy czym dotyczy to nie tylko naszych pracowników i klientów, ale też dostawców i lokalnych społeczności — opowiada Agata Czachórska, p.o. kierownika ds. zrównoważonego rozwoju w Ikea Retail Polska.

Firma co roku prowadzi m.in. akcje Pluszaki dla Edukacji oraz Jaśniejsza przyszłość dla uchodźców, podczas których założona przez nią fundacja przekazuje na określony cel 1 EUR od każdej pluszowej zabawki lub żarówki LED sprzedanej w sklepach Ikea. Wspólnie z Fundacją Świętego Mikołaja Ikea organizowała ostatnio także zbiórkę pieniędzy w ramach programu stypendialnego Na Rodzinę Można Liczyć. — Podczas akcji przekazywaliśmy 50 groszy na Fundusz Stypendialny za każde okazanie przez klienta przy kasie naszej karty klubowej Ikea Family. W tym roku w zaledwie 6 tygodni zebraliśmy rekordową sumę 300 tys. zł, dzięki której będziemy mogli pomóc aż 150 uczniom z całej Polski — przekonuje Agata Czachórska.

Pieniądze otrzymają ci, którzy angażują się w działalność na rzecz najbliższego otoczenia, a którym sytuacja życiowa nie pozwala na pełen dostęp do edukacji pozaszkolnej i rozwój talentów. Warto też wspomnieć o uruchomionym przez Ikea Foundation w 2012 r. programie IWitness, który daje pracownikom firmy szansę na bezpośrednią obserwację tego, jak wspomniane kampanie przyczyniają się do poprawy jakości życia dzieci z najbiedniejszych społeczności.

— Pracownicy Ikea z Polski mieli okazję wyjechać do Kambodży, jednego z najuboższych krajów azjatyckich, gdzie odsetek dzieci, które ukończyły szkołę średnią, wynosi jedynie 40 proc. Ikea Foundation finansuje tam m.in. materiały szkolne, prace renowacyjne i przyczynia się do poprawy kształcenia nauczycieli. Mając osobiste doświadczenie, pracownicy nie tylko aktywnie promują kampanie w sklepach, ale też przekonują o realnym wpływie prowadzonych programów — mówi Agata Czachórska.

Z miasta do miasta

Społeczna odpowiedzialność biznesu to także ważny element strategii biznesowej szwedzkiego dewelopera Skanska, który prowadzi m.in. program Bezpieczni w pobliżu budowy.

— Projekt obejmuje zajęcia edukacyjne dla uczniów szkół znajdujących się niedaleko naszych inwestycji. Dzieci uczą się zasad bezpieczeństwa obowiązujących w sąsiedztwie placu budowy. Angażujemy się także w wiele akcji lokalnych w ramach tzw. placemakingu, czyli tworzenia dobrych miejsc, służących przede wszystkim lokalnym społecznościom. W Warszawie uczestniczymy w modernizacji skweru przy ul. Krochmalnej. We współpracy z mieszkańcami, urzędem dzielnicy i organizacjąpozarządową prowadzimy prace, by przywrócić do życia ten fragment miasta — mówi Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland.

Przeprowadzono już konsultacje społeczne, po których zapomniany teren zostanie zaadaptowany na tzw. Archipelag Wysp — przestrzeń podzieloną na kolorowe okrągłe place tematyczne. Pojawiły się już m.in. nowe huśtawki, zjeżdżalnia, ścianka wspinaczkowa dla dzieci i stacjonarna trampolina. Z kolei w Krakowie Skanska jest partnerem projektu Superścieżka, którego celem jest zagospodarowanie odcinka między rondami Mogilskim i Grzegórzeckim i oddanie go mieszkańcom w formie, którą sami wybrali podczas warsztatów. We Wrocławiu deweloper wspierał natomiast m.in. rewitalizację mozaik Józefa Hałasa z 1968 r. przy ulicy Podwale i budowę podjazdu dla niepełnosprawnych we wrocławskim Centrum Onkologicznym.

— Latem w ośrodku opiekuńczo — wychowawczym w Łbiskach podczas spotkania integracyjnego całej firmy zbudowaliśmy plac zabaw i rekreacji oraz wielofunkcyjne boisko, a także udekorowaliśmy dzieciom ich przyszłe domy. Na warszawskiej Pradze natomiast pomagaliśmy w remoncie siedziby Fundacji Dzieci Niczyje. Przeprowadziliśmy renowację i adaptację starej kamienicy na pomieszczenia biurowe Fundacji. Pracownicy naszej firmy, nie tylko fachowcy budowlani, ale też pracownicy biurowi, odmalowali ściany w pomieszczeniach. Ponadto wspólnie z wolontariuszami Fundacji zorganizowaliśmy spotkanie wigilijne dla jej podopiecznych — opowiada Katarzyna Zawodna.

Wiązka benefitów

Projekty CSR, w które angażowani są pracownicy, mają niezwykłą moc integrowania zespołu — przekonują eksperci.

— To jeden z powodów, dla którego na spotkaniu zarządu zaplanowaliśmy ćwiczenie, podczas którego kilka grup musiało zmontować rowery, zdobywając wcześniej brakujące części. Po zakończonym zadaniu sprzęt został przekazany podopiecznym Stowarzyszenia Wyjątkowe Serce. Mieliśmy poczucie, że wspólnie zrobiliśmy coś ważnego i dobrego, jednocześnie ucząc się lepszej współpracy — opowiada Katarzyna Zawodna. Według Agnieszki Kowalcze, zaangażowanie w akcje CSRowe buduje więź pracownika z firmą. Pracownicy postrzegają pracodawcę w innym, bardziej ludzkim wymiarze, chcą w takiej firmie pracować i są z nią bardziej związani.

— Firmy mają mniejszą rotację pracowników i oszczędzają na kosztach rekrutacji. Ponadto zadowoleni i zaangażowani pracownicy bardziej się identyfikują z firmą i są jej ambasadorami, opowiadając rodzinie i znajomym o projektach realizowanych przez pracodawcę i swoim zaangażowaniu, dzięki czemu wzmacniają pozytywny wizerunek firmy, a często też chętniej kupują jej produkty i zachęcają do tego otoczenie — wyjaśnia Agnieszka Kowalcze. Z projektów inicjowanych przez firmy i ich pracowników korzysta także społeczność lub grupa, z myślą o której zostały opracowane.

— Inicjatywy edukacyjne, kulturalne, sportowe, czy w jakikolwiek inny sposób aktywizujące lub służące konkretnej grupie, są często realizowane na rzecz społeczności lokalnych w mieście, gminie lub regionie, gdzie firma działa, a beneficjentami tych inicjatyw są mieszkańcy, w tym także pracownicy i ich rodziny. Korzyści z działań CSR-owych są wielostronne i często bardzo wymierne — sumuje dyrektor SPCC.