Mostostal buduje most do przyszłości

aktualizacja: 13-02-2017, 12:48

Ten eksperyment może zmienić standardy w budownictwie. Mostostal tworzy pierwszy w Polsce drogowy most z kompozytów

Most jutra. Tak można określić realizowany przez firmę Mostostal projekt mostu drogowego z kompozytów, jaki powstaje w miejscowości Błażowa pod Rzeszowem. Ta testowa instalacja pomoże określić możliwości nowatorskiej technologii i ustalić parametry eksploatacyjne. Laboratoryjne założenie: most będzie można użytkować 50-75 lat, bez konieczności inwestowania w jego modernizację.

KONSTRUKCJA PRZYSZŁOŚCI:
Wyświetl galerię [1/2]

KONSTRUKCJA PRZYSZŁOŚCI:

Pod Rzeszowem budowany jest pierwszy w Polsce most drogowy z kompozytów FRP. Jego konstrukcja jest lżejsza od tradycyjnej i bardziej wytrzymała. Realizuje go konsorcjum, w skład którego wchodzą: Mostostal, Politechnika Rzeszowska i Politechnika Warszawska oraz firma Promost Consulting z Rzeszowa. Mostostal Warszawa

Eksperyment z kompozytami

A prace przy budowie konstrukcji dobiegają końca.

— Przeprowadziliśmy próbne obciążenie, wykonując przy tym pomiary w znacznie większym zakresie niż przy tradycyjnych obiektach. Ponadstandardowa procedura wynikała z faktu zastosowania zupełnie nowej konstrukcji przęsła mostu. Na pełne sprawozdanie będzie trzeba zaczekać jeszcze kilka dni, ale wstępne wyniki dla maksymalnego obciążania 128 ton są w pełni zadowalające — zapewnia Juliusz Żach, kierownik Działu Badań i Rozwoju w Mostostalu Warszawa.

Wszystko wskazuje na to, że most będzie przejezdny jeszcze w 2015 r.

— Złożyliśmy już niezbędne dokumenty i czekamy na wydanie pozwolenia na użytkowanie — zaznacza Juliusz Żach. Natomiast realizacja całego projektu badawczo-rozwojowego powinna się zakończyć w marcu 2016 r. Był on prowadzonyod listopada 2013 r. Współfinansuje go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu „Demonstrator Plus”. Z tego źródła pozyskano 5,15 mln zł. Koszt realizacji całego projektu, łącznie z pracami B+R, budową mostu i testami parametrów eksploatacyjnych, wynosi ok. 10 mln zł.

Innowacje w budownictwie

Jak i z czego dokładnie został wykonany most? Konstrukcja ma budowę płytowo- -belkową. Płyta z betonu lekkiego zbrojonego kompozytami została zespolona z czterema dźwigarami kompozytowymi. Budowa została poprzedzona badaniami materiałowymi wykonanymi przez Politechnikę Warszawską, a także testami pełnowymiarowych elementów konstrukcyjnych zrealizowanymi w laboratorium Politechniki Rzeszowskiej.

Most powstaje z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej (ang. fibre- -reinforced polimer — FRP). Mowa o włóknach węglowych i szklanych otoczonych żywicą epoksydową. Taki materiał pozwala na wykonanie konstrukcji, które są lżejsze, a jednocześnie bardziej wytrzymałe i tańsze w eksploatacji.

— Do budowy użyte zostały belki kompozytowe o długości 22 m, które ważyły jedynie po 3,7 tony, czyli znacznie mniej niż konstrukcje o podobnej nośności, wykonane ze stali czy żelbetu. Uprościliśmy tym samym proces budowlany, co widać zwłaszcza na etapie transportu i montażu — wymienia Juliusz Żach.

Równie istotny jest wysoki poziom odporności materiału kompozytowego na czynniki atmosferyczne i korozje. — Oczywiście kompozyt nie zastąpi stosowanych powszechnie materiałów, może jednak okazać się bardzo użyteczny, np. gdy zależy nam na szybkiej realizacji prac budowlanych lub gdy chcemy stworzyć konstrukcję odporną na czynniki środowiskowe. I choć koszt budowy takiego mostu jest nieco wyższy od tradycyjnego, w dłuższej perspektywie inwestycja okaże się bardziej korzystna ze względu na obniżone koszty eksploatacji — dodaje Juliusz Żach.

Test wytrzymałości mostu

W skali kraju jest to pionierski projekt. Co więcej, jak podają konstruktorzy, most w Błażowej jest największym tego rodzaju obiektem, pod względem rozpiętości przęsła.

— To jest pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP. Jego konstrukcja została wyróżniona nagrodą w konkursie im. Maksymiliana Wolffa — nadmienia Juliusz Żach.

 

Parametry techniczne mostu

Rozpiętość teoretyczna: 21 m Szerokość: 10 m Klasa obciążenia wg PN-85/S-10030: 40 ton Szerokości użytkowe: jezdnia: 2×3,5 m, czyli 7,0 m; chodnik: 2,0 m, opaska bezpieczeństwa: 0,5 m Ciężar pojedynczej belki (dźwigara): 25kN Wysokość dźwigara: 1,0 m Materiały wykorzystane do budowy dźwigarów: włókno węglowe i szklane, żywica epoksydowa, pianka z tworzywa sztucznego (jako materiał rdzeniowy)

Źródło: Mostostal

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy