Mostostal Płock i Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych SA - Mosty Płockie zawarły porozumienie w sprawie dalszej realizacji kontraktu na budowę nowego mostu w tym mieście - poinformował w piątek PAP prezes płockiego Mostostalu Wiktor Guzek.
"Podpisaliśmy porozumienie w formie aneksu do zawartej wcześniej umowy. Zgodnie z tym porozumieniem Mosty Płockie wycofały pozew sądowy o naliczenie 190 mln zł kar wobec Mostostalu Płock" - powiedział PAP Guzek.
Dodał, że w wyniku porozumienia Mostostal Płock powrócił w piątek rano na budowę mostu i obecnie nie ma zagrożenia przesunięcia terminu zakończenia tej inwestycji.
Wcześniej Mostostal Płock zapowiadał, że jeśli nie dojdzie do porozumienia w sprawie kontraktu na budowę nowego mostu przez Wisłę w tym mieście, to Mostostal Płock wystąpi wobec Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych SA - Mosty Płockie o odszkodowanie w wysokości co najmniej 5 mln zł, wynikające z odstąpienia od umowy z winy zamawiającego.
Sprawa dotyczyła wycofania się Mostostalu Płock z budowy nowej przeprawy mostowej. Powodem był spór z Płockim Przedsiębiorstwem Robót Mostowych SA - Mosty Płockie, domagającym się od Mostostalu Płock ponad 190 mln zł kary a rzekomą zwłokę w realizacji kontraktu. Mostostal Płock nie zgadzał się z zarzutem.
Spór o kontrakt na budowę nowego mostu w Płocku rozpoczął się, gdy Mostostal Płock złożył do sądu wniosek wobec Mostów Płockich o dopłaty do cen zawartych w kontrakcie z uwagi na wzrost cen stali. Z kolei Mosty Płockie wniosły pozew do sądu o zapłatę przez Mostostal Płock kary za rzekomą zwłokę w realizacji kontraktu na konstrukcję stalową mostu.
W 2002 roku Mostostal Płock SA podpisał kontrakt z Płockim Przedsiębiorstwem Robót Mostowych SA - Mosty Płockie wart 35,7 mln zł na wykonanie około 8 tys. ton konstrukcji stalowych do budowanego nowego mostu przez Wisłę w tym mieście. Kontrakt dotyczył m.in. wykonania konstrukcji stalowej przeprawy w części dojazdowej i nurtowej mostu, a także montażu części dojazdowej od strony lewego brzegu rzeki. Następnie zamówienie to obniżono do 7 tys. ton stali o wartości 32 mln zł. Do momentu wycofania się z kontraktu płocki Mostostal wykonał ponad połowę zamówienia na sumę około 21 mln zł.
W skład konsorcjum, które od sierpnia 2002 roku buduje w Płocku drugi most przez Wisłę, wchodzą Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych SA - Mosty Płockie i Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź SA. Inwestycja będzie kosztować około 175 mln zł. Termin jej realizacji wyznaczono na 2005 rok. Nowy most o konstrukcji wantowej zostanie wsparty na masztach. Będzie posiadał 15 przęseł o łącznej długości 1,2 km i dwie jezdnie o szerokości 27,5 m. Projekt opracował jugosłowiański zespół architektów kierowany przez prof. Nikola Hajdina z Belgradu, wybrany w 1997 r. w drodze konkursu.
Płock ma obecnie jeden most drogowo-kolejowy przez Wisłę, wybudowany w okresie międzywojennym. Na dobę korzysta z niego 24 do 25 tys. pojazdów, w tym TIR-y oraz autocysterny z ładunkami niebezpiecznymi.