MŚP w coraz słabszej kondycji

opublikowano: 15-04-2020, 22:00

W tak złych nastrojach przedsiębiorcy nie byli od wielu lat. Problemem jest spadek sprzedaży i widmo utraty płynności.

Wskaźnik skłonności do wzrostu działalności w spółkach z sektora MŚP nie napawa optymizmem — wynika z badania Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL). Wartość Barometru EFL spadła do poziomu 32,5 pkt, czyli aż o 17,4 proc. w ciągu kwartału. To najniższa jego wartość od początku realizacji badania — czyli od stycznia 2015 r.

Barometr jest wskaźnikiem informującym o skłonności małych i średnich przedsiębiorstw do wzrostu. Może on wynosić od 0 do 100 pkt. Wartości powyżej 50 pkt oznaczają pozytywny kierunek zmian, a poniżej — negatywny. Radosław Woźniak, prezes EFL, komentuje, że tak źle nie było w firmach od czasu wybuchu kryzysu w 2008 r.

— Polska gospodarka wyszła z niego obronną ręką. To, czy tak będzie i tym razem, zależy w dużej mierze od tego, jak długo i w jakim tempie będzie rozwijał się koronawirus, a także na ile tarcze antykryzysowe przygotowane przez rząd okażą się faktycznym wsparciem dla każdego rodzaju biznesu — mówi Radosław Woźniak.

Co istotne, w Barometrze EFL nie ma obszaru działalności, który można ocenić pozytywnie. Aż 73 proc. małych i średnich przedsiębiorców obawia się mniejszych zamówień, a tylko niespełna 5 proc. prognozuje wzrost w tym zakresie. Jeśli chodzi o płynność finansową, tylko 3 proc. badanych jest zdania, że nastąpi jej poprawa, a aż 66 proc. obawia się jej utraty. Nieco lepiej, choć daleko od optymistycznych prognoz, jest z poziomem planowanych inwestycji — 42 proc. przedsiębiorców przewiduje ich spadek, a 16 proc. wzrost. W przypadku zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne więcej firm MŚP spodziewa się wzrostu niż spadku (27 proc. versus 18 proc.).

— Można jednak założyć, że zainteresowanie finansowaniem wynika nie z potrzeby gromadzenia pieniędzy na inwestycje, tylko na bieżącą działalność — mówi Radosław Woźniak.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane