Czytasz dzięki

Najdrożej w stolicy, najtaniej w Zielonej Górze

opublikowano: 20-08-2020, 22:00

Wzrost udziału wkładu własnego z 10 do 20 proc., jakiego żądają banki, to główny powód, dla którego przy zakupie nowego mieszkania trzeba mieć obecnie o ponad 50 proc. więcej gotówki niż rok temu.

HRE Investment wyliczył na podstawie danych NBP i portalu Kalkulatory budowlane, że za 30-metrową kawalerkę w dużym mieście w połowie 2019 r. trzeba było zapłacić 236 tys. zł, a dziś jest to 251 tys. (wzrost o 7 proc.), natomiast wysokość wkładu własnego przy jej zakupie wzrosła z 23,6 do 50,3 tys. zł. Koszt wykończenia w popularnym standardzie przy wykorzystaniu materiałów z niższej półki i bez uwzględniania ceny mebli wynieść może około 35 tys. zł, a w roku ubiegłym było to około 30 tys. zł (wzrost o ponad 14 proc.).

Więcej też pochłoną koszty transakcyjne, takie jak usługi notariusza, pośrednika czy prowizja za udzielenie kredytu, gdyż są uzależnione od ceny nieruchomości. Przy zakupie takiej kawalerki zamiast 7,1 tys. zł jak przed rokiem wyniosą one dziś 7,5 tys. zł (nie zwiększyła się tylko opłata sądowa). Warszawa, Gdańsk, Kraków, Wrocław i Gdynia to miasta, w których ceny 1 m kw. własnego M są najwyższe i tam, planując kupić 30-metrową kawalerkę od dewelopera, trzeba mieć na koncie od około 90 tys. zł (w Gdyni) do ponad 100 tys. zł (w stolicy). Najmniej gotówki potrzeba przy zakupie w Zielonej Górze (68,7 tys. zł).

50 proc. O tyle więcej niż w roku ubiegłym trzeba mieć dzisiaj gotówki, by kupić takie samo mieszkanie na kredyt.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane