Napoje z owsa, migdałów i soi napędzają rynek zamienników nabiału

Łukasz RawaŁukasz Rawa
opublikowano: 2025-10-18 08:41

Polski rynek roślinnych zamienników nabiału w branżowych analizach wyceniany jest na ponad 650 mln zł rocznie i rośnie w dwucyfrowym tempie. Coraz większą popularność zyskują warianty barista, segment produktów bez cukru lekko traci impet.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w jakim tempie rośnie rynek zamienników nabiału
  • które kategorie napojów roślinnych rosną najszybciej
  • jak zmieniają się preferencje Polaków odnośnie napojów roślinnych
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W pierwszych siedmiu miesiącach 2025 r. sprzedaż roślinnych zamienników nabiału wzrosła o 9 proc. w ujęciu wolumenowym i o 10,5 proc. wartościowo - wynika z danych firmy Danone pochodzących od NielsenIQ . Na czele pozostają napoje roślinne, które odpowiadają za blisko 78 proc. wartości kategorii, czyli o 1 proc. więcej niż rok wcześniej. Na czele pozostają napoje, które odpowiadają za prawie 78 proc. wartości kategorii, o 1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Choć dyskonty wciąż generują większość obrotów, to dynamika przenosi się do supermarketów – sprzedaż w tym kanale wzrosła aż o 28 proc. r/r, przy wyraźnym wzroście liczby kupujących.

Owies umacnia pozycję lidera

– Z danych NIQ wynika, że palmę pierwszeństwa wciąż dzierżą napoje owsiane – stanowiące już ponad połowę wartości rynku, dokładnie 52,2 proc. Ich sprzedaż w ujęciu wartościowym wzrosła w ostatnim roku aż o 24 proc. Na drugim miejscu znajdują się napoje migdałowe z 20,2-procentowym udziałem i 15-procentowym wzrostem, a podium zamykają napoje sojowe, które mają 14,8 proc. rynku i utrzymują wyniki na stabilnym poziomie, z 2-procentowym wzrostem w ujęciu rocznym – mówi Katarzyna Cajbel, kierownik działu marketingu Alpro w Danone.

Wskazuje, że dalej w zestawieniu znajdują się napoje na bazie kokosa, które odpowiadają za 8,5 proc. wartości rynku i notują wzrost o 9 proc. Napoje bazujące na innych składnikach – z łącznym udziałem na poziomie 4,3 proc. – tracą natomiast na znaczeniu, notując spadek o 14 proc. r/r.

Rośnie popyt na napoje barista, słabnie segment bez cukru

W strukturze sprzedaży widać wyraźne zróżnicowanie trendów. Największą część rynku wciąż stanowią napoje bez cukru lub bez jego dodatku – 46,7 proc. wartości kategorii – choć ich sprzedaż lekko się cofnęła, o 1 proc. r/r. Za to warianty barista, które odpowiadają już za 35,1 proc. wartości rynku notują imponujący, 58-procentowy wzrost.

Za nimi plasują się napoje standardowe i smakowe – z udziałami odpowiednio 8,9 i 8,1 proc. – a także warianty wysokobiałkowe, które dopiero budują swoją pozycję. Choć mają zaledwie 1,1-procentowy udziałów w rynku, rosną w tempie ok. 20 proc.

Konsumenci coraz bardziej wymagający – patrzą na skład i pochodzenie

Jak pokazują badania GfK Polacy coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na smak i funkcjonalność, ale też na skład i wartość odżywczą kupowanych produktów. Wśród najchętniej wybieranych są te wzbogacone w wapń oraz witaminy D i B12.

– Coraz większe znaczenie dla kategorii napojów roślinnych ma również podejście producentów do kwestii środowiskowych. Ponad połowa Polaków oczekuje od firm realnych działań proekologicznych – zaznacza Katarzyna Cajbel.