Nastroje niemieckich konsumentów utrzymują tendencję wzrostową

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2022-12-21 09:07

Według sondażu przeprowadzonego przez instytut GfK nastroje niemieckich konsumentów przedłużą się na nowy rok, ponieważ rządowe środki zaradcze mające na celu złagodzenie rosnących cen energii wydają się przynosić efekty – podaje agencja Reutersa.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
fot. JOACHIM HERRMANN/Reuters/Forum

Instytut podał, że jego indeks nastrojów konsumentów wzrósł w styczniu do -37,8 z nieznacznie skorygowanego odczytu -40,1 w grudniu i powyżej prognoz analityków ankietowanych przez agencję Reutersa na poziomie -38,0.

„Wraz z trzecim wzrostem z rzędu klimat konsumencki powoli wychodzi z dołka. Światełko na końcu tunelu staje się coraz jaśniejsze” – powiedział Rolf Buerkl, ekspert konsumencki GfK.

Jednak pomimo niewielkiej poprawy, zaufanie konsumentów jest nadal na niskim poziomie. Październik był najniższym odczytem od ponad dekady i wyniósł -42,8.

Negatywny odczyt wskazuje na spadek konsumpcji prywatnej w zestawieniu rok do roku.

Buerkl przekazał, że ożywienie jest wciąż na niepewnym gruncie i może zostać wytrącone z równowagi, na przykład przez znaczny skok cen energii, jeśli sytuacja geopolityczna ulegnie pogorszeniu.

„Światło na końcu tunelu bardzo szybko stałoby się ciemniejsze, a nawet całkowicie zgasłoby” – powiedział Buerkl.

Wszystkie trzy subindeksy odnotowały wzrost w grudniu, przy czym największy skok odnotowano w oczekiwaniach dochodowych, do -43,4 z -54,3 w poprzednim miesiącu, ponieważ ceny energii rozwijały się bardziej umiarkowanie w ostatnich tygodniach i jednorazowa ulga gazowa dla gospodarstw domowych w grudniu.