Przedstawiciele kluczowych instytucji sektorów energetycznego, transportowego i elektromobilnego podpiszą w przyszłym tygodniu porozumienie, które może być przełomem w rozwoju krajowej sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Stanie się to 24 września podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach, największego wydarzenia branżowego poświęconego zrównoważonemu transportowi w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Dokument będzie zawierał zestaw rekomendacji, dobrych praktyk oraz katalog postulatów, których wdrożenie może znacząco przyspieszyć procesy inwestycyjne i przyłączeniowe stacji ładowania, w szczególności wysokiej mocy.
To pierwsze tak szerokie partnerstwo między operatorami, zarządcami sieci energetycznych, administracją publiczną i organem regulacyjnym. W porozumienie zaangażowani są operatorzy zrzeszeni w Polskim Stowarzyszeniu Nowej Mobilności (PSNM), operatorzy systemu dystrybucyjnego reprezentowani przez Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE) oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Prace nad porozumieniem koordynuje Urząd Regulacji Energetyki w ramach projektu Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych Polskiej Energetyki.
W Polsce funkcjonuje około 11 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania — podaje PSNM. By sprostać zapotrzebowaniu rynku oraz wymogom unijnego rozporządzenia AFIR, do 2030 r. ich liczba powinna wzrosnąć nawet sześciokrotnie. Szczególne znaczenie mają inwestycje realizowane wzdłuż europejskiej sieci transportowej TEN-T, które zgodnie z regulacjami AFIR powinny uwzględniać stacje dużej mocy również dla samochodów ciężarowych. Poziom realizacji zobowiązań przez Polskę jest dziś znikomy.
Branża od lat wskazywała na brak przewidywalnych i przejrzystych ścieżek działania dla wszystkich stron procesu budowy infrastruktury — od inwestorów po operatorów systemów energetycznych.
Jak wskazują eksperci, jednym z największych problemów opóźniających rozwój infrastruktury ładowania w Polsce są procedury związane z przyłączaniem stacji ładowania do sieci energetycznej, zwłaszcza w przypadku stacji szybkiego ładowania (DC). Czas oczekiwania na pełne przyłączenie hubu ładowania może wynosić 2–3 lata, co na dynamicznie zmieniającym się rynku oznacza poważne ryzyko opóźnień inwestycyjnych.
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM, twierdzi, że porozumienie to potencjalny przełom dla sektora infrastruktury ładowania.
— Opracowanie dokumentu będzie pierwszym etapem zacieśnionej współpracy między PSNM, PTPiREE, GDDKiA oraz Urzędem Regulacji Energetyki. Planujemy już dalsze kroki, które ułatwią proces rozbudowy infrastruktury ładowania — mówi. Maciej Mazur.
— To ważny krok w budowaniu spójnych zasad rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Ścisła współpraca z przedstawicielami branży pozwoli nam lepiej planować rozwój sieci, a także stworzyć fundamenty pod dynamiczny rozwój infrastruktury ładowania — podkreśla Maciej Mróz, prezes PTPiREE.
Inicjatywa zyskała pełne wsparcie Urzędu Regulacji Energetyki, dla którego jest częścią szerszej strategii wspierania transformacji energetycznej przez działania systemowe.
— Bardzo się cieszę, że prowadzony jest dialog nad wypracowaniem zasad umożliwiających optymalne wykorzystanie zasobów na unowocześnienie sieci elektroenergetycznych oraz usprawnienie współpracy między uczestnikami rynku. To mocny impuls przyspieszający proces budowy infrastruktury. Ułatwi wykorzystanie funduszy unijnych oraz pozwoli spełnić wymogi AFIR — mówi Renata Mroczek, prezes Urzędem Regulacji Energetyki.
Branża liczy, że wdrożenie postanowień porozumienia przełoży się na realny wzrost liczby stacji ładowania oraz poprawę efektywności całego procesu inwestycyjnego od projektu przez przyłączenie po oddanie do użytku.
— Mamy jasny cel: uproszczenie i przyspieszenie procedur. To nie tylko oszczędność czasu dla inwestorów, ale też korzyść dla gospodarki i klimatu — podsumowuje Maciej Mazur.