NBP: oczekiwania inflacyjne konsumentów utrzymały się na poziomie 0,2 proc. w XI

ISBnews
opublikowano: 28-11-2014, 14:01

Oczekiwania inflacyjne konsumentów na najbliższe 12 miesięcy wyniosły w listopadzie br. 0,2%, czyli tyle samo, co w poprzednich dwóch miesiącach/ (wobec 0,1% w lipcu, kiedy osiągnęły najniższy poziom w historii), podał Narodowy Bank Polski (NBP).

W sierpniu i wrześniu odnotowano w Polsce deflację w wysokości 0,3% r/r (wobec pierwszej od ponad 40 lat deflacji wynoszącej 0,2% r/r w lipcu). W październiku pogłębiła się ona do -0,6%.

NBP podkreśla, że od kwietnia ubiegłego roku oczekiwania te pozostają na niskim poziomie, tj. poniżej dolnej granicy dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego NBP. Cel inflacyjny banku centralnego wynosi 2,5% +/- 1 pkt proc.

Od stycznia 2014 r. podstawą wyznaczania miary oczekiwań inflacyjnych konsumentów jest ankieta GUS. Do końca 2013 r. analitycy NBP posługiwali się analogicznymi danymi ankietowymi, dostarczanymi przez firmę Ipsos, która dysponowała najdłuższymi szeregami danych ankietowych dotyczących oczekiwań inflacyjnych polskich konsumentów. Od początku 2014 r. firma Ipsos zaprzestała prowadzenia badań konsumenckich, z których uzyskiwane były te dane. Zmiana źródła danych ankietowych odnośnie oczekiwanych zmian cen nie ma istotnego wpływu na ocenę oczekiwań inflacyjnych konsumentów, gdyż dotychczasowe kształtowanie się miar oczekiwanej inflacji skwantyfikowanych na podstawie danych Ipsos i GUS było bardzo zbliżone, zaznacza też bank centralny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBnews

Polecane