Od 2 stycznia 2002 r. we wszystkich oddziałach Narodowego Banku Polskiego osoby fizyczne będą mogły wymienić narodowe waluty wycofywane w związku z unifikacją na euro. Bank centralny będzie pobierał za wymianę prowizję wysokości 2 proc., nie mniej jednak niż 2 zł. W przypadku monet jest to 50-proc. prowizja. Wycofywane waluty będą wymieniane według stałych, z góry ustalonych kursów. Do wymiany uprawnieni będą tylko obywatele polscy.
Według przedstawicieli NBP, w niemieckich sklepach będzie można płacić przez pierwsze tygodnie nowego roku markami niemieckimi. Sklepy zostały jednak zobligowane do wydawania reszty w euro.
Kampania reklamowa, która trwa od 6 miesięcy i prowadzona jest przez NBP będzie trwała jeszcze przez najbliższy rok. W sobotę ruszyła kampania telewizyjna o euro, w której zostanie pokazanych łącznie 14 spotów reklamowych.
— Według naszych badań, świadomość o rozpoczęciu kolejnego etapu integracji w UE rośnie z 24 proc. zanotowanych w sierpniu do 43 proc. w listopadzie — mówi Paweł Narożny, dyrektor departamentu komunikacji społecznej w NBP.