Faktoring odwrócony to nowość na polskim rynku, która jak na razie nie cieszy się wielką popularnością.
W przeciwieństwie do faktoringu klasycznego, w odwróconym firma
faktoringowa finansuje nie należności klienta od jego odbiorców, lecz
jego zobowiązania wobec dostawców. W ramach tej usługi faktor, w imieniu
swojego klienta, dokonuje płatności na rzecz jego dostawców w terminie
wymagalności faktury lub jeszcze przed terminem. — Źródłem spłaty nie
jest więc rozproszony portfel odbiorców klienta faktoringowego, lecz on
sam. To oznacza dużo większe
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Faktoring odwrócony to nowość na polskim rynku, która jak na razie nie cieszy się wielką popularnością.
W przeciwieństwie do faktoringu klasycznego, w odwróconym firma
faktoringowa finansuje nie należności klienta od jego odbiorców, lecz
jego zobowiązania wobec dostawców. W ramach tej usługi faktor, w imieniu
swojego klienta, dokonuje płatności na rzecz jego dostawców w terminie
wymagalności faktury lub jeszcze przed terminem. — Źródłem spłaty nie
jest więc rozproszony portfel odbiorców klienta faktoringowego, lecz on
sam. To oznacza dużo większe
ryzyko dla faktora, ale nie wiąże się z żadnymi zagrożeniami ani dla
klienta faktoringowego, ani jego dostawcy — mówi Grzegorz Pardela,
dyrektor handlowy i członek zarządu firmy Pragma Faktoring. Faktoring
odwrócony nie jest w Polsce popularną usługą. Szczególnie w ostatnich
latach nie był zbyt chętnie stosowany.
— Przed kryzysem instytucje finansujące znacznie częściej oferowały
klientom to rozwiązanie, ale duży procent zobowiązań nieściągalnych w
czasie załamania sytuacji ekonomicznej spowodował pewną wstrzemięźliwość
wśród faktorów w oferowaniu tej usługi — mówi Grzegorz Pardela. W
ostatnich latach faktorzy nie świadczyli jej zbyt często i nic
nie wskazuje, żeby to miało się zmienić.
— Ze względu na swoją specyfikę faktoring odwrócony nie stanie się
prawdopodobnie nigdy powszechnie używaną formą finansowania — przewiduje
Łukasz Lefanowicz, prezes spółki Gerda Broker. Usługa kierowana jest
głównie do firm, w których występuje niewspółmierny cykl rotacji
zobowiązań w stosunku do należności. Korzystają z niego
przedsiębiorstwa, które same prowadzą sprzedaż z odroczonym terminem
płatności i dla których terminowe regulowanie własnych zobowiązań w
okresach oczekiwania na zapłatę za sprzedane towary i usługi jest
poważnym problemem.
— Rozwiązanie to ma wiele zalet. Przedsiębiorca korzystający z
faktoringu odwróconego nie tylko nie musi obawiać się wstrzymania
dostaw, lecz także mogą negocjować atrakcyjne warunki współpracy ze
swoimi dostawcami np. rabaty za płatność gotówkową. Spłaty na rzecz
faktora mogą natomiast dokonać w dogodnym terminie np. kiedy otrzymają
płatności od własnych odbiorców — uważa Grzegorz Pardela. W skrócie,
faktoring odwrócony usprawnia system rozliczeń płatności i zwiększa jego
efektywność, dając korzyści obu stronom transakcji.
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
— Może być szczególnie użyteczny w rozliczeniach z kontrahentami
zagranicznymi.
Zainteresowanie nim wykazują na razie głównie duże firmy, mające stałych
dostawców o znacznie mniejszym potencjale i nie zawsze ustabilizowanej
kondycji finansowej, płynnościowej czy pozycji biznesowej. Korzystając z
usługi odwróconego faktoringu, mogą poprawić płynność finansową tych
dostawców i zwiększyć rotację gotówki, nie angażując jednocześnie
własnych środków — tłumaczy Łukasz Lefanowicz.
Dzięki temu, że firma faktoringowa reguluje zobowiązania klienta wobec
dostawców, przejmując czasowo rolę finansującego transakcję, korzyści
odnoszą obie jej strony. Dostawcy szybciej otrzymują pieniądze za
dostarczone towary lub usługi, a ich odbiorcy mogą uregulować
płatności później, już wobec firmy faktoringowej.
— Trudno mówić o standardowej cenie tej usługi, choćby dlatego, że z
elementem składającym się na koszt faktoringu odwróconego jest ocena
ryzyka związanego z wypłacalnością oraz stopniem wiarygodności
finansowej klienta — podkreśla Łukasz Lefanowicz.
Pozostałe koszty usługi faktoringu odwróconego są podobne, jak w
przypadku zwykłej odmiany tej usługi. Składa się na nie prowizja od
wartości transakcji oraz odsetki od jej wartości, zależne od rynkowego
kosztu pieniądza (czyli stawki WIBOR) oraz marży stosowanej przez firmę
faktoringową.