Nie przywiązujemy się do swojej firmy

Karolina Guzińska
opublikowano: 2002-12-13 00:00

Ponad połowa — 52 proc. Polaków deklaruje duże przywiązanie do wykonywanej pracy lub do firmy, w której pracuje — wynika z raportu The Global Employee Commitment 2002, opublikowanegoprzez firmę Taylor Nelson Sofres (realizacja w Polsce — TNS OBOP). Wynik ten jest niższy niż średnia uzyskana we wszystkich 33 krajach objętych pomiarem (65 proc.). Prawie połowa Polaków (48 proc.) nie wykazuje przywiązania ani do firmy, ani do wykonywanej pracy.

Z badania wynika też, że Polacy są bardziej przywiązani do pracy, którą wykonują (44 proc.) niż do firmy, w której pracują (36 proc.). Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku wyższy poziom przywiązania wykazują kobiety (odpowiednio 48 proc. i 40 proc.) niż mężczyźni (odpowiednio 41 proc. i 33 proc.).

W objętych pomiarem krajach ponad połowę zatrudnionych stanowią osoby, które wykazują przywiązanie do wykonywanej pracy (57 proc.) i do firmy, w której pracują (51 proc.). 14 proc. badanych pracowników to osoby zorientowane na karierę, czyli przywiązanie do swojej pracy, ale nie do firmy. Tylko 8 proc. to pracownicy przywiązani do firmy.

— Jeśli pracodawcy chcą efektywnie zarządzać swoimi pracownikami, powinni umieć zidentyfikować ich potrzeby oraz zrozumieć to, co ich motywuje, satysfakcjonuje i interesuje po to, aby mogli podtrzymać ich przywiązanie. Zazwyczaj pracodawcy zajmują się oszacowaniem postępów oraz satysfakcji swoich pracowników, ale rzadko badają to, jak ich zespół czuje się w firmie. Wydaje się, że obecnie dominującym trendem — i w Polsce, i w skali ogólnoświatowej — staje się większe przywiązanie pracowników do pracy, którą wykonują, niż do firmy, dla której pracują — komentuje wyniki badań Urszula Krassowska, dyrektor Działu Badań Społecznych i Politycznych TNS OBOP.

Z raportu wynika, że pracownicy z krajów zachodnich są bardziej zorientowani na karierę niż ci z regionu azjatyckiego. Francja, Holandia, Niemcy i Stany Zjednoczone mają największy procent pracowników „zorientowanych na karierę”, podczas gdy Australia, Nowa Zelandia i Hong- kong odnotowują najwyższy udział pracowników przywiązanych do firmy. Najniższy stopień przywiązania zarówno do wykonywanej pracy, jak i do firmy, w której pracują, charakteryzuje pracowników w Japonii (59 proc.), Korei (55 proc.) i Bułgarii (58 proc.). Osobami najbardziej przywiązanymi do pracy i firmy są Izraelczycy (59 proc.) oraz Norwegowie (57 proc.).

Najwyższy stopień przywiązania do firmy i rodzaju wykonywanej pracy odnotowano w branży edukacyjnej (52 proc.), w usługach finansowych (51 proc.), w sektorze publicznym (48 proc.) oraz usług dla biznesu (48 proc.). Dla porównania w sektorze przemysłowym i w budownictwie odsetek ten wyniósł tylko 35 proc.

— W wielu krajach firmy mogą utrzymywać i rozwijać personel przez regularny monitoring siły roboczej. Mierząc przywiązanie pracownika, można sprawdzić, czy wartości i cele pracowników są powiązane z wartościami firmy, a także czy potrzeby obu stron są zaspokojone. Pozwoli to firmom wdrażać rozwiązania, które w oczekiwany sposób będą odpowiadały na te potrzeby — mówi Urszula Krassowska.