Nowi emitenci boją się giełdy

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2001-01-19 00:00

Nowi emitenci boją się giełdy

Koniunktura na GPW nie sprzyja debiutom akcji

Nie najlepsza koniunktura na warszawskiej giełdzie nie sprzyja emisjom nowych akcji. Obawiając się fiaska publicznej oferty wiele spółek rezygnuje ze sprzedaży swoich akcji lub systematycznie przekłada jej terminy.

Dotyczy to zarówno nowych emitentów, jak i spółek kwotowanych już na giełdzie. Nowych ofert jest jak na lekarstwo, a te, które mają pojawić się w najbliższym czasie, budzą bardzo wiele kontrowersji.

Praktycznie rzecz biorąc, w najbliższych tygodniach czeka nas zaledwie jedna oferta nowego emitenta, która na pewno wzbudzi spore zainteresowanie rynku. Chodzi o sprzedaż akcji krakowskiej Interii, która jako pierwszy polski portal internetowy zamierza wejść do notowań na warszawskim parkiecie. Emisja akcji spółki ma kolosalne znaczenie dla rynku, gdyż pokaże, jak atrakcyjne pozostają walory spółek reprezentujących nową gospodarkę. Jeśli emisja okaże się sukcesem, można oczekiwać, że śladem Interii pójdą kolejne spółki działające w sieci. Trzy z nich złożyły już zresztą do KPWiG prospekty emisyjne. Jak jednak pokazuje doświadczenie, od złożenia prospektu do publicznej subskrypcji droga bywa bardzo daleka. Zdaniem analityków, wszystko obecnie zależy od tego, jaką cenę będą musieli zapłacić inwestorzy za oferowane im akcje. Podana przez Interię cena minimalna na poziomie 21 zł ich zdaniem wydaje się atrakcyjna. Zapewne jednak ostateczna cena emisyjna będzie znacznie wyższa. A to może zmniejszyć radykalnie liczbę chętnych. Szczególnie, że spółki internetowe na razie nie oferują zbyt wiele inwestorom. Ich emisje są niewielkie, płynność akcji bywa problematyczna, a na dodatek, biorąc pod uwagę plany inwestycyjne, należy oczekiwać, że oferowane walory będą sprzedawane drogo.

Z drugiej jednak strony, na rynku już dawno nie było oferty akcji spółki high-tech, więc w sprzyjających okolicznościach może to doprowadzić do bardzo dużego popytu na walory Interii.

Tadeusz Stasiuk

[email protected] tel. (22) 611-62-05