Nowy ład w biznesie powstaje na naszych oczach

Komentarz wydawcy rankingu Gazele Biznesu 2025
opublikowano: 2025-12-14 20:00

Patricia Deyna, prezes Bonnier Business Polska, wydawcy „Pulsu Biznesu” i portalu pb.pl

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W mojej karierze prezesa Bonnier Business Polska miałam okazję przyjrzeć się już piętnastu wydaniom rankingu Gazele Biznesu. Nawet nie prowadząc szczegółowych statystyk, mogłam bez trudu dostrzec, jak zmieniają się „motywy przewodnie” poszczególnych wydań. W ten sposób określam dziedziny, których przedstawiciele w różnych okresach pojawiali się coraz liczniej na liście w ogóle i na jej czołowych miejscach w regionach. Pamiętam okres, gdy dominowały podmioty związane z informatyzacją przedsiębiorstw, czyli wprowadzaniem narzędzi IT, bez których trudno dziś wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiejkolwiek, nawet niewielkiej firmy.

Kolejną branżową falą, która wpłynęła na naszą listę, była szeroko pojmowana transformacja energetyczna. Przedstawicieli producentów, dostawców i specjalistów od serwisu odnawialnych źródeł energii, którzy licznie pojawili się w zestawieniu kilka lat temu, nie brakuje w nim również dziś.

Eksponowane miejsca na tegorocznej liście zajmuje także bardzo dużo firm związanych z zagospodarowaniem odpadów, recyklingiem i gospodarką obiegu zamkniętego. To też można uznać za znak czasu. Świadczy on nie tylko o rozwoju gospodarki, lecz także o zmianie podejścia społeczeństwa do kwestii ochrony środowiska, w którym żyjemy.

Jednak nowy motyw najwyraźniej widoczny na tegorocznej liście to moim zdaniem sztuczna inteligencja. Jest ona branżową domeną wielu tegorocznych Gazel Biznesu, a jednocześnie tematem poruszanym w wypowiedziach licznych laureatów reprezentujących branże niezwiązane z informatyzacją i cyfryzacją, lecz zainteresowanych wykorzystaniem AI w ich praktyce biznesowej. Sztuczna inteligencja to temat bliski nowoczesnym menedżerom pragnącym jak najskuteczniej wykorzystać nowe rozwiązania do zwiększenia efektywności i konkurencyjności swoich przedsiębiorstw.

Z pojawieniem się AI wiąże się jednak sporo pytań i problemów do rozstrzygnięcia, począwszy od zagadnień technicznych, przez organizacyjne, skończywszy na etycznych i prawnych. Można nawet stwierdzić, że jej upowszechnianie wymusza zdefiniowanie na nowo roli człowieka w gospodarce i w biznesie.

Jedno wydaje się już raczej rozstrzygnięte – AI nie zastąpi człowieka, lecz da mu nowe możliwości. Choć nie jest wykluczone, że zmusi go przy tym do zdobywania nowych kompetencji. Obserwuję to także na przykładzie spółki, którą sama kieruję.

Podobne intelektualne ożywienie ponad dwie dekady temu wywołało wśród firm upowszechnianie się internetu. Wówczas również pojawiały się nadzieje i obawy. Tworzono strategie internetowe, z których niektóre okazały się trafione, a inne nie przetrwały testów praktycznych. Ostatecznie jednak internet stał się integralnym elementem życia społecznego i gospodarczego, więc z pewnością i sztuczną inteligencję uda się oswoić w podobny sposób.

Wracając jednak do naszej listy i opinii wygłaszanych przez jej tegorocznych laureatów, można zauważyć, że wielką wagę przykładają oni właśnie do roli pracowników. I nie chodzi tu tylko, a przynajmniej nie zawsze, o kurtuazyjne podziękowania dla załogi przy okazji uzyskania przez firmę biznesowego trofeum.

W wypowiedziach menedżerów wyczuwa się szczery szacunek dla oddanych firmom pracowników, do ich kompetencji i zaangażowania. Wystarczy przytoczyć zdanie wypowiedziane przez jednego z laureatów tegorocznych podrankingów regionalnych. Ten doświadczony menedżer z branży budowlanej powiedział: „ze wszystkiego, co zbudowałem, najbardziej cenię sobie zespół”. Czy trzeba tu dodawać coś jeszcze?

A przy okazji, budownictwo, zwłaszcza infrastrukturalne, to także jedna ze specjalności najliczniej reprezentowanych na tegorocznej liście. To dowodzi tylko, że „tradycyjne” branże trzymają się mocno, a transformacja gospodarki, która dokonuje się na naszych oczach i przy naszym udziale, powinna prowadzić do synergii między tym, co tradycyjne i tym, co nowe.

Gratulując sukcesów wszystkim, którzy uzyskali w tym roku tytuł Gazeli Biznesu, zwracam się zarówno do menedżerów, jak i pracowników wyróżnionych spółek. Życzę im, aby umieli dostrzegać i wykorzystywać szanse, skutecznie pokonywać trudności i żeby czerpali z tego jak najwięcej satysfakcji.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface

Partner strategiczny

Alior

Partnerzy

GPW Orlen Targi Kielce