
W 2020 r. niemiecki rząd chcąc ożywić gospodarkę dotkniętą pandemią koronawirusa zdecydował się na czasowe obniżenie stawki podatku VAT. Jak wynika z szacunków National Bureau of Economic Research, takie działanie okazało się strzałem w dziesiątkę. Uwolnionych zostało bowiem około 34 mld EUR wydatków gospodarstw domowych zaś „utracone” przychody podatkowe wyniosły „jedynie” około 7 mld EUR.
Autorzy badania podkreślili, że wykorzystując niskie stopy procentowe, a w efekcie niskie oprocentowanie kredytów Niemcy w okresie sześciu miesięcy obowiązywania obniżki VAT kupowali przed wszystkich produkty o długim terminie użyteczności jak samochody, meble czy sprzęt RTV AGD.
Czasowa obniżka podatku VAT w drugiej połowie 2020 r. zadziałała jako środek niekonwencjonalnej polityki fiskalnej, pobudzając popyt, szczególnie na dobra trwałe – ocenili twórcy raportu podkreślając pozytywny wpływ takiego rozwiązania w porównaniu do innych krajów gdzie środki były dystrybuowane bezpośrednio do obywateli (np. zapomogi).