Od motywowania i aktywizacji personelu do sukcesów

Nagroda główna FREIGHTLINER PL
opublikowano: 2025-02-26 21:00
zaktualizowano: 2025-02-26 20:00

Bez spoistości kadry, bez nastawionej na rozwój biznesu kultury organizacyjnej również na rynku przewozów kolejowych, firma staje przed wyzwaniami, które stopniowo ją obezwładniają. Już od 2018 r. Freightliner PL poprawia zwartość swojego personelu w służbie biznesowi. W ciągu minionych dwóch lat firma zbudowała probiznesową kulturę organizacyjną.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Tworzenie kultury organizacyjnej":  Od motywowania i aktywizacji personelu do sukcesów.

Spółka Freightliner PL (FPL) zajmuje się przewozem towarów koleją w Polsce i w krajach sąsiednich. W Polsce rozpoczęła działalność w 2007 r. W krótkim czasie stała się ważnym dostawcą i jednym z największych prywatnych towarowych przewoźników kolejowych w kraju. Firma działa w branży transportu kolejowego, która charakteryzuje się dużą dynamiką oraz wymagającymi warunkami pracy. Kluczową rolę w realizacji jej celów operacyjnych, a także strategii biznesowej odgrywają pracownicy, ich zaangażowanie i stabilność zatrudnienia. W 2018 r. spółka Freightliner PL zapoczątkowała kampanię employer branding „Najsilniejsi”. W ciągu minionych sześciu lat przyniosła ona firmie znaczące sukcesy w zakresie zarówno wizerunku, jak i rekrutacji. Udało się skutecznie wyeliminować problem pozyskiwania nowych pracowników terenowych, takich jak maszyniści, ustawiacze, rewidenci czy pracownicy utrzymania. Od początku 2023 r., oprócz kontynuowania działań zewnętrznych kampanii „Najsilniejsi” oraz aktywności w mediach społecznościowych, firma skoncentrowała się na zespalaniu wewnętrznym personelu. Celem było nie tylko utrzymanie pracowników, ale też dalsze wzmacnianie marki pracodawcy, a także budowanie silnej i spójnej kultury organizacyjnej.

Kultura najsilniejszych

Zespół pracowniczy Freightliner PL działa w rozproszeniu. 35 proc. pracowników pracuje w warszawskim biurze i w Rybniku. Pozostałe 65 proc. kadry to pracownicy terenowi. Różnorodność grup pracowniczych, ich specyficzne potrzeby i oczekiwania wobec pracodawcy, a także ograniczone relacje wzajemne to główne wyzwania, jakie zidentyfikowano na wstępie projektu zbudowania spójnej kultury organizacyjnej.

Jakie cele wyznaczono? Postanowiono, by dział HR odgrywał strategiczną rolę w tworzeniu kultury organizacyjnej pod hasłem „Manager HR” i skuteczniej niwelował bariery, z których powodu personelowi brakowało spoistości. Oznaczało to nastawienie się na budowanie silnego poczucia przynależności, wzmacnianie lojalności pracowników i ich zaangażowania w realizację misji firmy i jej wartości. Kolejnym celem było lepsze zarządzanie personelem i dzięki temu osiąganie sukcesów biznesowych. Strategiczna rola HR w tworzeniu kultury organizacyjnej przełożyła się na wiele inicjatyw prowadzących do stabilności kadrowej, zatrzymania kluczowych pracowników i eliminację problemów z rekrutacją. Podjęto też akcje wzmacniające zaangażowanie zespołu, bo zmotywowani i lojalni pracownicy to wyższa jakość usług, a także efektywność i elastyczność działania firmy. Zintensyfikowano też komunikację w firmie w celu integracji rozproszonego zespołu i wzmocnienia poczucia przynależności.

Ambasadorzy i liderzy

Dział HR wypracował program ambasadorski — zaprosił pracowników Freightliner PL do grona ambasadorów marki i do ich zaangażowania się w rozwój komunikacji wewnętrznej, także zewnętrznej oraz aktywizowania pracowników w ramach programu „Employee Advocacy”. Jednak kulturę organizacyjną Freightliner PL wypracowywano wspólnymi siłami działu HR, zarządu, działu bezpieczeństwa, działu trakcji i pracowników innych działów. Zatrudniono też agencję zewnętrzną OK SUPER do przeprowadzenia warsztatów w social mediach, także dla menedżerów o roli mediów społecznościowych w budowaniu marki pracodawcy. Dział HR przeszkolił pracowników firmy z tego, jak ważny jest UGC (user generated content) i dlaczego warto zachęcać pracowników do dzielenia się z innymi materiałami w mediach społecznościowych. Udzielił im też wsparcia w tworzeniu contentu. Zewnętrzni trenerzy, w ramach Akademii FPL, zrealizowali program edukacyjny dla liderów przez wzmacnianie ich kompetencji liderskich i komunikacyjnych, a także udział w tworzeniu strategii firmy.

Spodziewane efekty

Z firmowych pomiarów skuteczności kampanii w obszarze employer brandingu „Najsilniejsi” wynika, że od 2019 r., czyli momentu jej rozpoczęcia, wyniki ankietowe pokazują poprawę zaangażowania pracowników i ich zdolności do adaptacji w nowych warunkach pracy. Po pandemii, dzięki tworzeniu kultury organizacyjnej, firmie udało się odbudować zakładane wyniki działań działu HR we współpracy z całą kadrą. Doszło też do zniwelowania różnic w zaangażowaniu między pracownikami biurowymi a terenowymi. Wyniki wewnątrzfirmowych badań dla pracowników terenowych zaczęły systematycznie rosnąć. W efekcie wdrożenia programu rozwojowego dla liderów poprawiła się frekwencja w aktywnościach rozwijania kultury organizacyjnej. Wyniki KPI zakładane dla kolejnych działań kampanii „Najsilniejsi” stopniowo się zwiększają