Od początku roku spadają zyski i wycena ZNTK Łapy
Od początku roku, kiedy to średni kurs akcji kwotowanych na CeTO Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Łapach osiągnął cenę prawie 4 zł, można zaobserwować malejące zainteresowanie inwestorów tymi walorami. Proces ten przejawia się zarówno w mniejszej aktywności uczestników rynku w zawieraniu transakcji, jak i dość systematycznym spadku kursu akcji, który zbliża się powoli do poziomu 3 zł.
PO I KWARTALE 2000 roku przedsiębiorstwo wypracowało zaledwie 113 tys. zł zysku netto przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 19,9 mln zł. W stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego jest to spadek odpowiednio o 72,6 proc. i 11,9 proc. Dodatkowo w tym czasie ponad przeciętnie wzrosły zapasy i należności krótkoterminowe. Spowodowało to konieczność zaciągnięcia nowych zobowiązań, których wartość przekracza już 30 mln zł. W konsekwencji nastąpił również wzrost kosztów związanych z ich obsługą.
ZNTK ŁAPY zajmują się prawie wyłącznie budową, naprawą, przebudową i modernizacją taboru kolejowego. Obecnie około 80 proc. sprzedaży realizują na rzecz PKP. Wśród pozostałych odbiorców znajdują się głównie: PKN, Siarkopol i przedsiębiorstwa z branży chemicznej. Uzależnienie się od jednego odbiorcy jest największym ryzykiem w działalności spółki. Stąd też spadek zamówień składanych przez PKP wpływa dziś negatywnie na wyniki.
DO KOŃCA 2000 roku z ZNTK ma zostać zwolnionych 185 pracowników. W efekcie zatrudnienie spadnie do 850-900 osób. W przyszłości duże nadzieje zarząd wiąże z liberalizacją przepisów dotyczących korzystania z infrastruktury PKP. Umożliwiłoby to wejście na krajowy rynek jednostkom specjalistycznym zajmującym się np. przewozami paliw płynnych, węgla, czy samochodów. Od kilku miesięcy inwestora strategicznego dla ZNTK szuka Fund. 1 NFI. Mimo jednak że do tej pory przeprowadzone zostały rozmowy z potencjalnymi nabywcami, fundusz nie zdecydował się jeszcze na sprzedaż 33-proc. pakietu swoich akcji.