Od stresu do sukcesu. Dlaczego potrzebujesz frustracji?

opublikowano: 03-03-2019, 22:00
aktualizacja: 29-09-2021, 09:27

Dziecko potrzebuje miłości, ale też obowiązków, nakazów i ograniczeń. Dzięki zbilansowanej diecie emocjonalnej przeżyje cud przemiany żarłocznej gąsienicy w pięknego motyla. Taką transformację powinien przejść również niejeden dorosły.

Dyscyplina zamiast uczuć, ślepe posłuszeństwo i kary fizyczne – dorastanie w dawnych czasach nie było bajką. Po stuleciach twardej ojcowskiej ręki wahadło wychyliło się jednak w drugą stronę – dzieci stają się tyranami rodziców, nianiek i nauczycieli. Dla świętego spokoju pozwalamy im na wszystko i spełniamy każde życzenie, zanim zdążą je wypowiedzieć. A im chętniej uszczęśliwiamy maluchy łakociami, zabawkami i innymi przyjemnościami, tym bardziej są roszczeniowe i gniewne. Do czego to doprowadzi?

Beztroskie życie jest przereklamowane

Didier Pleux, francuski psycholog i terapeuta, szacuje, że 40 lat temu rozpieszczone dzieci stanowiły 2 proc. jego pacjentów. Prawie wszystkie narzekały na nieśmiałość i brak pewności siebie. Teraz jest odwrotnie: 90 proc. przewijających się przez jego gabinet młodych osób wykazuje nietolerancję dla autorytetu — nie lubią, gdy dorośli im coś każą, chcą być traktowani ulgowo, bezstresowo, po koleżeńsku.

Pomimo presji:
Pomimo presji:
Trudne chwile zdarzają się w życiu każdego człowieka. Najważniejsze to umieć czerpać z nich mądrość i siłę.
Adobe Stock

Specjalista dostrzega walory rodzicielskiego skracania dystansu i partnerstwa. Uważa, że po wiekach wychowawczej surowości to zbawienny trend pod warunkiem, że nie urasta do nadmiernych rozmiarów i nie wyklucza wymagań. „Jednostka potrzebuje miłości, aby się rozwijać. Ale również frustracji, realnej oceny samej siebie (nie jestem cudownej urody) i innych (oni nie są »rzeczami« mającymi służyć mojej przyjemności), jak też realnej oceny życiowych perypetii i ograniczeń” – napisał dr Pleux w „Le Nouvel Observateur”.

Krótko: jeśli Jasiowi oszczędzimy krytyki, oczekiwań i stresu, Jan będzie miał w życiu pod górkę. Zaszkodzi mu także natychmiastowe spełnianie jego zachcianek. Nigdy dość powtarzania, że nie należy zbytnio folgować ani sobie, ani innym, a tym bardziej dzieciom. Nadmierne ułatwienia przeszkadzają w osiągnięciu dojrzałości, ale też zabijają zwykłą radość. Bez względu na wiek najbardziej doceniamy rzeczy, które zdobywamy pomimo trudności.

Z kryzysem pod rękę

Kryzys to zakłócenie normalnego biegu zdarzeń w życiu jednostki, wymagające ponownej oceny sposobów myślenia i działania.

Arthur S. Reber
amerykański psycholog kognitywny w książce „Słownik psychologii“

Wjazd wyciągiem krzesełkowym na górę nawet w połowie tak nie cieszy, jak wdrapanie się samemu na szczyt, zwłaszcza w ulewnym deszczu. Pajda świeżego chleba ze smalcem najlepiej smakuje, gdy po kilku godzinach wędrówki zmordowani docieramy do schroniska. „Chociaż wielu ludzi idealizuje beztroskie życie, ci, którzy faktycznie mają mniej stresów, są zarazem mniej szczęśliwi albo mają słabsze zdrowie w porównaniu z tymi, których doświadczył los” – przekonuje na podstawie swoich badań psycholog Kelly McGonigal w książce „Siła stresu”. „Tak naprawdę osoby, które nie doznały żadnej traumy w przeszłości, pozostają wyraźnie mniej zadowolone z życia, niż te, które doświadczyły średniej liczby traumatycznych wydarzeń”.

Dojrzałość przychodzi z wiekiem

Nadmierny apetyt na to, co lekkie, łatwe i przyjemne, jest normalnym etapem rozwoju małego człowieka. Nie znaczy to jednak, że dorośli mają bezmyślnie zaspokajać jego pragnienia i chętki.

Bestseller:
Bestseller:
Z powodu wspaniałych rysunków i mądrego przesłania książeczka o głodnej gąsienicy stała się popularna na całym świecie.

Przypomina o tym tytułowa bohaterka dziecięcej książeczki „Bardzo głodna gąsienica”, która przemierza świat w poszukiwaniu smakołyków. Zjada wszystko, co napotka na swojej drodze – zarówno listki i owoce, jak też lody, ciastka i kiszone ogórki. Łakomstwo przypłaca paskudnym bólem brzucha.

Przesłanie książki Erica Carle’a jest proste: dzieci są jak wiecznie głodne gąsienice, przepastne buzie, które ciągle musimy karmić. Potrzebują jednak zbilansowanej diety: dobroci i stanowczości, realizmu i fantazji, przyjemności i wymagań. Z czasem nauczą się odróżniać zdrowe jedzenie od tego, które im szkodzi. Rozłożą skrzydła. Staną się pięknymi motylami, zdolnymi do samodzielnego lotu i niezwykłych czynów.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane