Tylko cztery na 39 firm informują, ile przekazują na cele społeczne
O pozafinansowych wynikach swej działalności informuje w naszym kraju tylko 9 proc. firm, zbadanych przez Braun Partners Polska.
Międzynarodowa firma konsultingowa w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility — CSR) Braun Partners Polska po raz pierwszy zbadała w naszym kraju wiarygodność działań CSR największych przedsiębiorstw. Metodyka badania i rankingu firm wykorzystują międzynarodowe standardy (GRI-Global Reporting Initiative oraz Accountability). Do badania spośród 100 największych przedsiębiorstw z rankingu Top 500 "Rzeczpospolitej" wybrano 13 najbardziej reprezentatywnych sektorów gospodarki i z każdego przebadano trzy największe firmy (w sumie 39).
Średnia nienajgorsza
Wskaźnik wiarygodności działań odpowiedzialnego biznesu w firmach w Polsce wynosi 28,7 proc.
— Kraje w Europie Środkowo-Wschodniej mają podobny wynik. Tylko Węgry wyróżniają się lepszym — tam CSR rozwinął się szybciej, a i mniejszy rynek powoduje, że jest on bardziej transparentny. W Europie Zachodniej wskaźnik wynosi ok. 40 proc. — informuje Michał Dżoga, dyrektor zarządzający Braun Partners Polska.
Jego zdaniem, firmy wciąż nie traktują tej dziedziny jako biznesowej.
— Odpowiedzialny biznes powinien być postrzegany w szerszym strategicznym kontekście jako jedna z głównych funkcji przedsiębiorstwa. Istotnym czynnikiem sukcesu jest bowiem analiza wyników finansowych firmy w powiązaniu z efektami środowiskowymi i społecznymi podejmowanych decyzji — zauważa Michał Dżoga.
Z badania wynika jednak, że tylko 9 proc. przebadanych firm publikuje raporty o społecznej odpowiedzialności.
— Nie wykorzystują potencjału komunikacyjnego odpowiedzialnego biznesu. Informacje na ten temat są trudno dostępne i zbyt ogólnikowe, nawet o najbardziej oczywistych obszarach CSR: odpowiedzialności za środowisko, działań społecznych czy relacji pracowniczych — twierdzi Michał Dżoga.
Tylko dwie badane firmy podają do wiadomości mierzalne cele, jakie sobie stawiają w zakresie odpowiedzialnego biznesu.
— Firmy mają cele sprzedażowe, produkcyjne, dystrybucyjne, zatrudnieniowe, ale nie stawiają sobie za cel na przykład, że w ciągu roku wdrożą kodeks etyczny czy o 25 proc. zredukują zużycie papieru. CSR powinien mieć za podstawę przejrzystość i dialog z interesariuszami, ale tylko cztery z badanych firm mówią, ile przekazują na cele społeczne — dziwi się Michał Dżoga.
Lepsze marki polskie
Ale najbardziej zaskoczyło go w wynikach badania to, że najsłabiej firmy informują o takich tradycyjnych działaniach jak wsparcie charytatywne czy ochrona środowiska.
— Wygląda na to, że w polskich firmach nie nadano im należytej wagi — uważa dyrektor.
Działające w Polsce przedsiębiorstwa najlepiej wypadają w takich dziedzinach, jak przejrzystość komunikacyjna i ład korporacyjny.
— Dobry wynik przejrzy- stości komunikacyjnej zawdzięczają podawaniu dokładnych danych o oferowanych usługach, lokalizacji placówek i członkach zarządów. Zasady ładu korporacyjnego od kilku lat promuje GPW, dzięki temu cały obszar jest relatywnie lepiej zarządzany w firmach (15 przebadanych firm jest spółkami giełdowymi) — informuje Michał Dżoga.
Co ciekawe, okazało się, że polskie marki są o 10 proc. bardziej wiarygodne w działaniach CSR niż zagraniczne. Dlaczego?
— Dla międzynarodowych korporacji nowe rynki mają drugorzędne znaczenie. Są dla nich mniej dojrzałe, więc nie przywiązują należytej wagi do uwiarygodniania tu swoich działań. Ich raporty nie są skierowane do interesariusza lokalnego, ale globalnego, który tak naprawdę nie istnieje. Liczą się przecież lokalne uwarunkowania — komentuje Michał Dżoga.
Sektorowe różnice
Najbardziej przejrzyście działają firmy z sektorów: paliw, handlu, chemii, spożywczego, budownictwa, telekomunikacji i farmacji. W działalności społecznej najlepiej wypada branża paliwowa, finansowa, handel i przemysł spożywczy. Ale już w działaniach dla pracowników przoduje sektor budowlany i telekomunikacja. Za środowisko najbardziej są odpowiedzialne branże: chemiczna, handlowa, górnictwo, budownictwo i paliw. Najgorzej wypadają tu sektory metalowy i transportowy.
Bardzo dobrze firmy przedstawiają sprawy CSR dotyczące opisu produktów i usług oraz sieci dystrybucji, informowania o członkach zarządu, zgłaszania reklamacji i skarg, systemu zarządzania środowiskiem, raportowania wyników ekonomicznych w podziale na interesariuszy. Najgorzej idzie im publikowanie raportów o CSR, informacji o osobach czy jednostkach za te działania odpowiedzialnych, udział w zewnętrznych badaniach pracowniczych, wskazywanie kwot przekazywanych na cele społeczne czy informowanie o różnych formach zatrudnienia.
Wyniki Rankingu CSR 24/7
(lista 20 najlepszych firm w Polsce)
1. Grupa Lotos
2. Telekomunikacja Polska
3. Zakłady Azotowe Anwil
4. Grupa Metro
5. PKN Orlen
6. Unilever Polska
7. Budimex, Ciech, Polimer-Mostostal
10. Polska Telefonia Cyfrowa
11. PGNiG
12. BP Polska, Bank Pekao, Central European Distribution Corporation, Torfarm
16. Grupa Skanska, Jeronimo Martins Dystrybucja, Polska Grupa Farmaceutyczna, Tesco Polska
20. Grupa Żywiec
Liderzy poszczególnych dziedzin
Ład korporacyjny
PKN Orlen
Zakłady Azotowe Anwill
Grupa Lotos
Telekomunikacja Polska
Grupa Metro w Polsce
Odpowiedzialność za środowisko
Zakłady Azotowe Anwill
Grupa Lotos
PGNiG
Telekomunikacja Polska
Społeczeństwo
PKN Orlen
BP Polska
Bank Pekao
Unilever Polska
Telekomunikacja Polska
Relacje z interesariuszami
Grupa Lotos
PKN Orlen
Unilever Polska
Ciech
Torfarm
Pracownicy
Polska Telefonia Cyfrowa
Bank Pekao
Polimer - Mostostal
Przejrzystość i komunikacja
Grupa Metro
Telekomunikacja Polska
Zakłady Azotowe Anwil
Unilever Polska
Dorota Czerwińska