
Największa gospodarka Europy znajduje się w pierwszej dziesiątce światowych emitentów dwutlenku węgla, a transport jest zarzewiem problemów z tym związanych, poinformowała agencja informacyjna. Emisje wydzielane przez samochody osobowe, ciężarówki, statki i samoloty wzrosły o 0,7 proc. do 148 mln ton w 2022 r. Niemcy dążą do ich redukcji o dwie trzecie do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r.
“Zdecydowane działania”
Niemcy powinny działać “zdecydowanie” w celu promowania przyjaznej dla środowiska mobilności, stwierdziła OECD. Poziom opodatkowania środków transportu w kraju jest znacznie poniżej średniej dla 38 państw członkowskich organizacji, ponadto Niemcy nie nakładają podatku na zakup lub rejestrację pojazdu.
Dotacje na ruch drogowy wzrosły o ok. 35 proc. do 65 mld EUR w dekadzie do 2018 r. OECD zaleca zniesienia ulg podatkowych na samochody służbowe lub dodatki finansowe za odległość dla osób dojeżdżających do pracy, a także podniesienie opłat za parkowanie. Ceny za autostrady obowiązujące dla samochodów ciężarowych powinny również zostać rozszerzone na pojazdy osobowe i lekkie użytkowe, twierdzi organizacja.