Polskie firmy telekomunikacyjne zaczynają wprowadzać nową usługę
Technologie Unified Communications zaczynają się pojawiać w ofercie operatorów telekomunikacyjnych.
Unified Communications to modna koncepcja technologiczna. Zakłada połączenie wszystkich kanałów komunikacji w firmie w jeden, spójny system. Na czym konkretnie polega? Technologie Unified Communications umożliwiają m.in. rozmowę przez telefon komórkowy za pomocą firmowej sieci internetowej (VoIP), wysyłanie e-maili równocześnie na skrzynkę pocztową na komputerze i w telefonie komórkowym czy łączenie rozmów na telefon stacjonarny i przenośny, które mają ten sam numer. To rozwiązanie ma dwa podstawowe zadania: przynieść oszczędności (rozmowy za pomocą sieci internetowej są tańsze niż za pomocą sieci tradycyjnych) i usprawnienie komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa.
— Korzyści dla klienta są związane m.in. ze zwiększeniem wydajności firmy i efektywności pracy. Pracownicy mogą np. odbywać audio- i telekonferencje, oszczędzają więc czas potrzebny na przejazdy. Projekty realizowane w firmach można znacznie skrócić i usprawnić. Wszyscy pracownicy mają doskonały dostęp do dokumentów i źródeł informacji. Dodatkowo firma może korzystać w większym stopniu z telepracy. Pracownicy w dowolnym miejscu mogą korzystać ze środowiska biurowego, jakby pracowali przy swoim biurku w firmie — opowiada Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP.
Nowe kompetencje
Instalowaniem tej technologii w firmach zajmują się wyspecjalizowane przedsiębiorstwa, czyli integratorzy systemów teleinformacyjnych. Ale od pewnego czasu to niektórzy operatorzy oferują wdrożenie Unified Communications u swoich klientów.
— Na świecie jest tak już od wielu lat. Przykładami są wyspecjalizowane jednostki dużych operatorów: we France Telecom — Orange Business Service, w Deutsche Telecom — T-Systems, które od lat świadczą takie usługi. W naszym regionie dobrym przykładem jest Magyar Telecom czy Telekomunikacja Polska, która zaczyna rozwijać taką ofertę. Dla operatora to możliwość wyjścia z roli prostego dostawcy pasma w kierunku partnera kompetencyjnego dla swoich klientów i pozyskania nowych źródeł przychodów — informuje Mateusz Konkol, dyrektor techniczny odpowiedzialny za pion operatorów telekomunikacyjnych w Cisco Systems.
Oczekiwania i odpowiedzi
Telekomunikacja Polska ma w ofercie technologie unified communications od 2006 r. Obejmują dwa rodzaje rozwiązań. Pierwsze są skoncentrowane wokół rozwiązań telekomunikacyjnych opartych o centrale IP PABX. Drugi rodzaj to Office Communications Server, świadczony w oparciu o środowisko aplikacji biurowych Microsoftu. Telekomunikacja współpracuje także z Cisco i z Alcatel- Lucent.
— To odpowiedź na oczekiwania klientów. Coraz częściej szukają zintegrowanych rozwiązań telekomunikacyjnych i aplikacji, które uzupełniają się nawzajem, są kompatybilne, elastyczne i umożliwiają zunifikowaną komunikację, dostosowaną do konkretnych potrzeb. Podążamy więc zgodnie z trendem rozwoju usług telekomunikacyjnych i potrzebami klientów, którzy chcą ujednolicić i scentralizować coraz bardziej różnorodne kanały informacyjne — tłumaczy Wojciech Jabczyński.
Inni operatorzy powoli idą w ślady Telekomunikacji Polskiej.
Naturalny kierunek
Jak informują przedstawiciele Netii, elementem technologii Unified Communications w ofercie tej spółki jest np. IP DATA, czyli dostęp do internetu, a także telefonia IP, dostępna pod nazwą Integralnet.
— W takich usługach Netia ma kilkuletnie doświadczenie. Telefonię IP Netii realizujemy we współpracy z grupą partnerów i integratorów. W przypadku integratorów na rynku współistnieją dwa warianty działania: współpraca z partnerami i budowa kompetencji integratorskich w ramach operatora — oba się sprawdzają. Dalszy rozwój technologii Unified Communications i wzbogacanie jej o kolejne elementy, funkcjonalności i usługi jest naturalnym kierunkiem rozbudowy usług operatorskich, również w Netii — informuje Jacek Fischbach, starszy kierownik działu rozwoju i zarządzania produktami korpo w Netii.
Pełne rozwiązania Unified Communications dostarczane przez operatorów telekomunikacyjnych nie są jeszcze rynkowym standardem.
— To nowy obszar działania dla operatora, więc wymaga od niego znaczących inwestycji, żeby wykształcić odpowiednie kompetencje wewnętrznie lub przejąć istniejące na rynku — tłumaczy Mateusz Konkol.
A na to trzeba jeszcze trochę poczekać. Do tego czasu Unified Communications sprzedawać i wdrażać w naszym kraju w większości będą, jak dotąd, integratorzy.
Wojciech Chmielarz
