Orlen ogłosił, że konsolidacja usług logistycznych nastąpiła poprzez przejęcie 100 proc. udziałów Orlen Unipetrol Doprava przez Orlen Kolej, a także 100 proc. udziałów Petrotrans przez Orlen Transport. Jak ocenił koncern, transakcje zwiększą bezpieczeństwo transportowe Grupy Orlen w sektorze rafineryjnym i petrochemicznym oraz umożliwią realizację synergii w obszarze logistyki, wzmacniając pozycję koncernu w Europie.
Orlen Unipetrol Doprava specjalizuje się w przewozie produktów chemicznych, a Petrotrans jest jednym z największych przewoźników drogowych. Obie te czeskie spółki nadal pozostaną odrębnymi podmiotami prawnymi, funkcjonującymi na rynku pod dotychczasowymi markami.
„Koncentrujemy i optymalizujemy działalność logistyczną, w pełni wykorzystując możliwości czeskich spółek, wynikające między innymi z doświadczenia ich pracowników. Zrealizowane transakcje są niezbędne do dalszego rozwoju usług przewozowych Grupy Orlen i wywiązania się z przyjętych celów strategicznych, w tym związanych z dekarbonizacją transportu” - podkreślił wiceprezes Orlenu ds. handlu hurtowego i logistyki Ireneusz Sitarski, cytowany w komunikacie koncernu.
Według prezesa Grupy Orlen Unipetrol Mariusza Wnuka, połączenie polskich i czeskich aktywów transportowych koncernu umożliwi wdrożenie tam spójnej strategii logistycznej, w tym standaryzacji procesów, a także efektywniejsze zarządzanie wspólnymi zasobami, co z kolei pozwoli na optymalizację kosztów, zwiększenie elastyczności operacyjnej oraz wzmocnienie pozycji na lokalnym i międzynarodowym rynku.
Działalność Orlen Unipetrol Doprava obejmuje przewozy kolejowe, obsługę bocznic, udostępnianie wagonów własnych, dzierżawionych i ich czyszczenie. Podobny profil działalności od lat realizuje Orlen Kolej. Spółka jest jednym z wiodących towarowych przewoźników kolejowych w Polsce z przewozami na poziomie ok. 17 mln ton rocznie. Działa również na terenie Niemiec, a dzięki współpracy z partnerami realizuje przewozy koleją w całej Europie.
Orlen Kolej w wyniku przejęcia czeskiej spółki Orlen Unipetrol Doprava, jak wyliczył koncern, będzie dysponować ponad 200 lokomotywami i realizować przewozy na poziomie 20 mln ton rocznie.
Orlen Transport jest z kolei jednym z wiodących podmiotów w transporcie drogowym autocysternami paliw płynnych w Polsce. W 2024 r. spółka przewiozła ponad 12 mln metrów sześc. tych produktów. Jednocześnie świadczy usługi przewozu LPG i wodoru, dysponując flotą 375 zestawów transportowych.
Według koncernu, w efekcie przejęcia kontroli nad czeską spółką Petrotrans zasoby Orlen Transportu zwiększą się dodatkowo o ponad 60 zestawów do przewozu produktów - ciągnik siodłowy plus autocysterna, rozszerzając jednocześnie działalność na rynek czeski i możliwości transportowe w zakresie przewożonego wolumenu paliw o ponad 1,5 mln metrów sześc. rocznie.
Orlen i jego spółki zależne to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć samochodowych stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.
W Czechach, oprócz rafinerii w Litvinovie i Kralupach oraz stacji paliw w całym kraju, Grupa Orlen posiada także zakłady Paramo w Pardubicach, Spolana w Neratovicach, REMAQ w Otrokovicach i centrum badawcze w Brnie. Koncern przez 20 lat działalności w Czechach zainwestował tam ponad 121 mld czeskich koron.