
Żywność funkcjonalna i superfoods mają naturalne pochodzenie, są nieprzetworzone i bogate w składniki odżywcze. Dostarczają energii i pozytywnie wpływają na zdrowie, dlatego zyskały popularność po wybuchu pandemii, kiedy wielu ludzi postanowiło zatroszczyć się o odporność organizmu. Kwasy omega-3, błonnik, kwas foliowy, żywe kultury bakterii to tylko wybrane składniki przekąsek, które polskie firmy wypuściły na rynek dzięki wsparciu prac badawczo-rozwojowych pieniędzmi z Unii Europejskiej.
Z korzyścią dla zdrowia i biznesu

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój na lata 2014-20 wsparł markę Purella Food w rozwoju innowacyjności i uruchomieniu produkcji przekąsek dla dzieci. Firmie przyznano 9 mln zł dofinansowania, dzięki czemu uruchomiła nową linię do produkcji żywności zwiększającej koncentrację dzieci, wspierającej uczenie się, wzrost, siłę i wzrok. Udoskonalono także przekąski – batony BeRaw, które są zdrowym zamiennikiem słodyczy dla dzieci, stanowią bowiem źródło niezbędnego do wzrostu magnezu, cynku i wapnia budującego kościec.
FoodWell, właściciel marki Purella, realizuje również inny projekt dofinansowany z funduszy europejskich, którego celem jest przygotowanie do ekspansji na rynkach zagranicznych. Jego głównym celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki i sprzedaży przekąsek dzięki nawiązaniu współpracy z zagranicznymi firmami. Dofinansowanie tego projektu wyniosło 323 tys. zł.
Dobre kalorie

Innym beneficjentem dotacji unijnych jest marka Dobra Kaloria, która wykorzystała pieniądze na stworzenie dwóch produktów: kulek z kakao i olejkiem limonkowym oraz z kakao i olejkiem pomarańczowym. Wytworzone z daktyli, migdałów, orzechów nerkowca, ziarna kakaowca i kakao są zdrową alternatywą słodyczy i odżywczą przekąską. Prosty skład, brak dodatku cukru i wygodna, poręczna wielkość może wpisać się w kanon zdrowego żywienia i odpowiednio odżywiać organizm. Produkt wprowadzono w ramach działania 3.2. Innowacje w MŚP z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-20, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Z tego samego źródła skorzystała firma Horeca Service, która przeznaczyła otrzymane pieniądze głównie na wypromowanie marki Dijo na rynkach międzynarodowych i zwiększenie konkurencyjności przez uruchomienie produkcji przekąsek bezglutenowych. W tym wypadku zdecydowano się na wzbogacenie pieczywa, sosów, wyrobów cukierniczych i słonych przekąsek w beta-glukan, łuskę gryki, surowce warzywne lub nasiona roślin oleistych, które są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Użyte składniki wpływają pozytywnie na organizm, polepszają także konsystencję i smak produktów.
Sztuczny przewód pokarmowy
Olimp Laboratories jako jedna z dziewięciu firm na świecie posiada sztuczny przewód pokarmowy, który znajduje się w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Olimp Labs. Na jego rozwój firma uzyskała dotację w wysokości około 60 mln zł z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sztuczny przewód pokarmowy pozwala ocenić wzajemną zależność spożywanej żywności, suplementów diety i leków, określić stopień ich przyswajania i wpływu na skład mikrobioty w jelitach. Te eksperymenty mogą dać odpowiedź na pytanie o rolę mikrobioty w powstawaniu i przebiegu chorób neurodegeneracyjnych, np. Alzheimera i Parkinsona. Wyniki badań mogą pomóc w opracowaniu innowacyjnych sposobów wspierania terapii tych schorzeń m.in. suplementami diety, które Olimp Laboratories stworzył również dzięki dotacji z tego samego programu (wyniosła ponad 5 mln zł). Jej celem było wytworzenie trzech nowych produktów żywnościowych specjalnego przeznaczenia. Pierwsze dwa to probiotyki lub synbiotyki na bazie wyselekcjonowanych i niestosowanych wcześniej szczepów bakterii kwasu mlekowego (produkt Olimp Psychobiotix). Ich działanie ukierunkowane jest na zmniejszenie dolegliwości i skutków ubocznych, a także obniżenie ryzyka występowania i opóźnienia rozwoju chorób neurodegeneracyjnych. Trzeci produkt to suplement wieloskładnikowy o działaniu antyglikacyjnym (produkt Olimp anty-AGE) opóźniający rozwój i zmniejszający ryzyko występowania negatywnych następstw choroby metabolicznej, w tym m.in. rozwoju chorób neurologicznych.
Pieniądze z Unii Europejskiej dofinansowały również badania in vitro z wykorzystaniem sztucznego przewodu pokarmowego, linii komórkowej Caco-2, białka modelowego (albuminy wołowej) oraz badania in vivo. W wypadku tych ostatnich oceniano wpływ szczepów bakterii na zdolności umysłowe zwierząt i parametry biochemiczne oraz na złagodzenie objawów chorób neurodegeneracyjnych.
Spersonalizowane suplementy diety

Firma Sundose skorzystała ze wsparcia funduszy europejskich podczas wdrożenia automatycznej linii produkcyjnej do wytwarzania personalizowanych suplementów diety. Producent stworzył moduł analityczny, który pozyskuje, przetwarza dane i opierając się na nich, generuje rozszerzone raporty dla użytkowników, dzięki czemu mogą uzyskać propozycję dopasowanego składu suplementu. Dodatkowe finansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pozwoliło opracować aplikację mobilną dla klientów i pokryło wydatki marketingowe w internecie, w tym w mediach społecznościowych. Firma sięgnęła również po fundusze unijne na wdrożenie automatycznej linii produkcyjnej.


