PKO BP stawia na ekspansję zagraniczną i współpracę z Pocztą

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2005-08-16 14:10

Zysk PKO BP w I półroczu 2005 r. jest wyższy od zysku wypracowanego w analogicznym okresie 2004 r. - poinformował na wtorkowej konferencji prasowej zarząd banku. Prezes Andrzej Podsiadło powiedział, że dodatnia dynamika zysków pozwala uznać za wykonalne założenia strategii banku przyjętej na lata 2003-2005, której celem było umacnianie pozycji rynkowej banku.

Zysk PKO BP w I półroczu 2005 r. jest wyższy od zysku wypracowanego w analogicznym okresie 2004 r. - poinformował na wtorkowej konferencji prasowej zarząd banku. Prezes Andrzej Podsiadło powiedział, że dodatnia dynamika zysków pozwala uznać za wykonalne założenia strategii banku przyjętej na lata 2003-2005, której celem było umacnianie pozycji rynkowej banku.

W I półroczu 2005 r. zysk netto PKO BP wyniósł 882,9 mln zł i był o 12,1 mln zł (1,4 proc.) wyższy od uzyskanego w I półroczu 2004 r. 

PKO BP zapowiedziało realizację nowej strategii na lata 2006-2008. "Jej istotnymi elementami będą ekspansja zagraniczna i współpraca z Pocztą Polską" - poinformował prezes.

Plan ekspansji zagranicznej nie jest jeszcze gotowy. Prezes przyznał jednak, że pod względem kryterium nasycenia rynków europejskich usługami bankowymi, rynkami atrakcyjnymi dla polskiego inwestora bankowego są np. Rumunia i Bułgaria.

"Wielkość aktywów PKO BP jest porównywalna z wielkością aktywów całego sektora bankowego w Rumunii, co wskazuje na bardzo niski poziom +ubankowienia+ rynku. Przykładowo rynek słowacki jest już o wiele bardziej nasycony usługami naszego sektora, a przez to bardziej konkurencyjny i wymagający dla inwestorów" - argumentował Podsiadło.

Przedstawiciele zarządu banku poinformowali także, że ewentualna transakcja nabycia przez PKO BP banku poza granicami kraju jest prawdopodobna dopiero w przyszłym roku.

Punktem wyjścia do rozszerzenia współpracy z Pocztą Polską ma być podpisany pod koniec lipca list intencyjny, zawierający deklarację obu spółek o zacieśnianiu kooperacji. Zarząd nie podał szczegółów dokumentu.

Istotnym elementem strategii PKO BP na następne lata jest także wdrożenie nowego systemu informatycznego banku i rozszerzanie oferty bankowości elektronicznej.

"Obecnie ok. 900 tys. spośród 6 mln naszych klientów korzysta z systemu bankowości elektronicznej PKO Inteligo. Te 900 tys. klientów dokonuje za pomocą internetu ok. 50-60 proc. ogółu transakcji wykonywanych przez siebie co miesiąc w banku" - poinformowali eksperci PKP BP ds. systemu bankowości elektronicznej.

Jak wyjaśnili, nowy system informatyczny PKO BP będzie znacznie bardziej elastyczny od dotychczasowego i pozwoli np. na zastosowanie różnego oprocentowania rachunków ROR dla indywidualnych klientów.

Dostawcą systemu informatycznego dla PKO BP jest wybrane na podstawie procedury przetargowej w 2003 r. polsko-hiszpańskie konsorcjum Softbank, Accenture, Alnova. System ten działa m.in. w największym banku meksykańskim, obsługującym ok. 28 mln klientów.

Roboczy, planowany termin zakończenia wdrożenia systemu w filiach banku PKO BP, łącznie z fazą testową, planowany jest na koniec 2007 r. Niemniej zarząd zakłada możliwe przedłużenie tego procesu.

Zmiana systemu informatycznego nie będzie wiązała się z utrudnieniami w korzystaniu z usług dla klienta. "Nasz klient odczuje to po prostu tak, że stanie się klientem całego zintegrowanego banku, a nie pojedynczej filii" - powiedział prezes Podsiadło.