PKP Cargo: decyzja o przejęciu Cargotor przez PKP PLK do końca września

PAP
opublikowano: 2025-07-31 13:31

PKP Cargo i PKP Polskie Linie Kolejowe po raz kolejny aneksowały list intencyjny ws. potencjalnego przejęcia przez PLK 100 proc udziałów w spółce Cargotor - wynika z komunikatu giełdowego PKP Cargo. Decyzja w tej sprawie ma zapaść do końca września, a nie lipca jak dotychczas.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

PKP Cargo i zarządca infrastruktury kolejowej PKP PLK aneksowały w czwartek list intencyjny ws. zakupu przez PKP PLK spółki Cargotor. Nowy zapis w umowie wprowadza zobowiązanie stron do zakończenia transakcji lub podjęcia decyzji o odstąpieniu od niej do 30 września 2025 r.

„Aneks wprowadził zobowiązanie stron do zakończenia ww. przedsięwzięcia najpóźniej do dnia 30 września 2025 r., a także ustalił termin obowiązywania Listu Intencyjnego do dnia nabycia udziałów Cargotor przez PKP PLK lub do dnia podjęcia ostatecznej decyzji przez którąkolwiek ze stron o odstąpieniu od przedsięwzięcia, nie dłużej jednak niż do dnia 30 września 2025 r. Pozostałe zapisy Listu Intencyjnego pozostają bez zmian” - poinformowano w komunikacie.

Podpisana w czerwcu ub.r. umowa ws. przejęcia przez PLK spółki Cargotor pierwotnie zakładała zakończenie transakcji najpóźniej do końca 2024 r. W grudniu termin ten został jednak wydłużony do 31 lipca 2025 r.

PKP Cargo tłumaczyło w czerwcu 2024 r., że przejęcie Cargotoru przez PLK jest elementem działań PKP Cargo mających na celu optymalizację struktury grupy i jej zasobów pod kątem bieżących działań i wyzwań biznesowych oraz jej uproszczenie, które pozwoli na efektywne obsługiwanie złożonych projektów transportowych.

Cargotor jest zarządcą infrastruktury kolejowej terminala przeładunkowego w Małaszewiczach na granicy z Białorusią. Spółka zajmuje się udostępnianiem przewoźnikom kolejowym infrastruktury logistyczno-usługowej na zasadach komercyjnych. Cargotor zarządza Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze, na który składa się ok. 180 km torów ze stacjami: Chotyłów, Małaszewicze, Kobylany, Bór oraz rejonami Zaborze, Wólka, Podsędków i Raniewo. Spółka zarządza także 24 punktami ekspedycyjnymi o łącznej długości 14,7 km torów.

PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizację ruchu, a także za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali kraju.

PKP Cargo to spółka akcyjna notowaną na GPW. Oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii.

Zarząd PKP Cargo w lipcu ub.r. zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych w zakładach i centrali spółki. Efektem tego procesu było zmniejszenie zatrudnienia o 3665 pracowników. Obecnie spółka zatrudnia ok. 10 tys. osób. Na początku czerwca br. PKP Cargo po raz kolejny poinformowało, że zamierza przeprowadzić zwolnienia grupowe. Tym razem zwolnienia miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 w 2026 roku.

Pod koniec czerwca zarząd PKP Cargo zaproponował pracownikom zrzeczenie się części przywilejów wynikających z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy i zastąpienie ich systemem motywacyjnym, opartym na efektywności pracy. Celem ma być uniknięcie zwolnień grupowych.