Czytasz dzięki

Polacy na bakier z big data

  • Marta Bellon
opublikowano: 19-07-2015, 22:00

Pod kątem wykorzystania zbiorów danych na tle sąsiadów wypadamy słabo. Ale eksperci przewidują, że wkrótce ich dogonimy.

Big data, czyli duże zbiory surowych danych wymagających przetworzenia wykorzystuje wciąż znikoma liczba polskich firm. To właśnie ich analiza i interpretacjasprawia przedsiębiorcom największy kłopot, ale na rynku pojawia się coraz więcej ułatwiających to narzędzi. Informacje, jakie płyną ze źródeł pozyskujących big data, mogą przynieść firmie realne korzyści — analiza danych sprzedażowych pomaga na przykład lepiej dopasować ofertę do potrzeb konkretnych klientów. Wiedza o tym, skąd pozyskują informacje o konkretnej usłudze lub produkcie— w realizowaniu bardziej efektywnych, również kosztowo, kampanii marketingowych. W Europie Środkowej z rozwiązań do analizy big data korzysta co czwarta firma, a 7 proc. planuje rozpocząć używanie takich technologii jeszcze przed końcem roku. Temat zgłębił Intel. W badaniu przeprowadzonym przez ten koncern w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji Polacy wypadli słabo. Wyniki zaskoczyły samych ekspertów Intela. Okazuje się, że big data analizuje tylko 18 proc. firm w naszym kraju, a zamierza 7 proc. To najgorszy wynik w regionie. Liderami w interpretacji big data są przedsiębiorcy z Czech — 33 proc. z nich wykorzystuje informacje uzyskane z wielkich zbiorów danych, a kolejne 9 proc. będzie robić do końca tego roku.

Firmy ze Słowacji wykorzystują big data niemal równie chętnie — prawie jedna trzecia (31 proc.) analizuje je, 9 proc. będzie robić to jeszcze przed końcem 2015 r. Analiza tych danych jest znacznie mniej powszechna na Węgrzech — stosuje ją 19 proc. firm, a 3 proc. planuje wykorzystywać ją w nadchodzących miesiącach.

— Różnica w popularności analizy big data między Czechami i Słowacją a Polską jest bardzo wyraźna i zaskoczyły nas wyniki tego badania. Mając jednak na uwadze, jak błyskawicznie rozwija się ta technologia, nie należy przedwcześnie bić na alarm, bo popularyzacja rozwiązań do analizy wielkich zbiorów danych jest w naszym kraju tylko kwestią czasu — wyjaśnia Juliusz Kornaszewski z Intel Technology Poland. © Ⓟ

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane