Polacy nie martwią się o pracę, ale myślą, jak jej nie stracić przez AI

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-10-23 20:00

59 proc. pracowników planuje zmianę pracy w ciągu 3-12 miesięcy. Prawie połowa z nich odczuwa wpływ AI.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie są nastroje na rynku pracy
  • jak pracownicy oceniają wpływ AI na ich życie zawodowe
  • jak to postrzegają pracodawcy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

76 proc. Polaków jest spokojnych o stanowisko — wynika z badania agencji Manpower przeprowadzonego na grupie 303 respondentów. Osoby, które mają takie obawy, wiążą je z brakiem umowy o pracę na czas nieokreślony, niezrealizowaniem wyznaczonych wcześniej celów i budżetów, brakiem bezpieczeństwa finansowego i strachem przed redukcją etatów w firmie. Najważniejszy dla pracowników jest ciekawy zakres obowiązków — ponad połowa wskazuje, że to powód, dla którego lubią swoją pracę. Istotni są też współpracownicy, możliwość rozwoju i pracy hybrydowej.

Jak utrzymać pracownika

— Rynek pracy mierzy się z trudnością w znalezieniu pracowników o poszukiwanych kompetencjach. Chcąc zapełnić tę lukę, pracodawcy proponują m.in. programy upskillingowe i reskillingowe, ale także podejmują działania mające na celu zatrzymanie kadry. To powoduje, że duży odsetek uczestników badania mówi o stabilności zatrudnienia i nie zgłasza obaw związanych z utratą pracy. Jest to grupa pracowników, którzy realizują się zawodowo przez ciekawy zakres działań, możliwość podnoszenia kwalifikacji, ale także równowagę między życiem prywatnym a zawodowym. Będzie ich bardzo trudno zmotywować do zmiany pracy — mówi Katarzyna Pączkowska, ekspertka rynku pracy i dyrektor ds. zatrudnienia stałego w agencji.

41 proc. ankietowanych nie planuje zmieniać pracy w najbliższym czasie, ale 31 proc. zamierza to zrobić w ciągu trzech miesięcy, 8 proc. w najbliższym półroczu, a 20 proc. w ciągu roku. Tylko połowa pracodawców zachęcała ostatnio pracowników do pozostania, dając im podwyżkę niezwiązaną z awansem — to właśnie wynagrodzenie jest najważniejszym czynnikiem przy wyborze nowej pracy (52 proc.).

Sztuczna inteligencja na razie niestraszna

W najnowszym badaniu Manpower zapytał pracowników, czy zauważają w swojej branży zmiany związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji do automatyzacji procesów. 48 proc. odpowiedziało twierdząco. 25 proc. spośród nich nie obawia się o miejsce pracy, a 15 proc. nie podejmuje żadnych kroków, by przygotować się na ewentualne zmiany. Tylko 12 proc. chce przejść na stanowisko lub specjalizację, które są bardziej przyszłościowe.

— Sztuczna inteligencja oraz automatyzacja mogą być pomocnym narzędziem w różnych zawodach i branżach, takich jak produkcja, obsługa klienta czy analiza danych, a ich wdrożenie stworzy więcej przestrzeni na działania strategiczne oraz rozwój w określonym obszarze. Niemniej AI nie zastąpi pracowników. W wielu działaniach nadal będzie potrzebna ingerencja człowieka, szczególnie w zakresie interakcji z innymi, podejmowania decyzji etycznych, rozwiązywania bardziej skomplikowanych problemów wymagających empatii, kreatywności czy kontekstowego zrozumienia — twierdzi Marta Szymańska, menedżer rekrutacji stałej w agencji.

O wpływie AI na rynek pracy mówi też badanie Cpl Poland, Just Join IT i RocketJobs.pl, w którym wzięło udział ponad 100 pracodawców i 600 pracowników. 87,5 proc. pracowników uważa, że AI doprowadzi do stworzenia nowych stanowisk, ponad 27 proc. jest przekonanych, że wpłynie na skrócenie tygodnia pracy do czterech dni, 17 proc. wierzy, że przyczyni się do wzrostu wynagrodzeń, a 28 proc. uważa, że przez sztuczną inteligencję wynagrodzenia spadną. 33 proc. pracodawców przewiduje natomiast, że AI nie zastąpi ich pracowników, a 24 proc. jeszcze nie wie, jakie będą skutki rewolucji AI w ich firmach. Polscy pracodawcy nie mają także w planach przekwalifikowania pracowników, których role zostaną zastąpione przez sztuczną inteligencję — zaledwie 7 proc. wskazuje, że myśli o takich rozwiązaniach.

Z danych LinkedIn wynika, że od lipca 2021 do lipca 2023 r. ponaddwukrotnie wzrosła liczba ogłoszeń o pracę wymagających umiejętności w obszarze sztucznej inteligencji.

— Cyfrowa transformacja niesie wzrost oczekiwań wobec pracowników — mówi Marta Zalewska, prezes AI Teammate, agencji tworzącej wirtualnych asystentów pracowników i szkoląca z rozwiązań AI.

Jej firma ukuła termin „code-collar workers”, który oznacza pracowników używających AI.