Belgijsko-polski fintech banqUP będzie kontynuował rozwój już pod sztandarem Unifiedpost Group, rozwijającej międzynarodową, chmurową platformę usług biznesowych głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Fintech został przejęty równolegle z dwiema innymi spółkami - skandynawską 21 Grams (dostawcą cyfrowych rozwiązań pocztowych i logistycznych) oraz belgijską AKTI (oferuje systemy z zakresu handlu i e-commerce, w tym do zarządzania zamówieniami i przetwarzania faktur). Za sprawą tych transakcji Unifiedpost, który w ubiegłym roku zadebiutował na belgijskiej giełdzie papierów wartościowych Euronext Brussels i pozyskał 252 mln EUR w IPO, rozszerzy zasięg działania z 15 do 20 krajów europejskich, w tym o Polskę. Jak zapowiedział Hans Leybaert, prezes i założyciel Unifiedpost, firma zmierza do budowy paneuropejskiej platformy usług związanych z dokumentami, tożsamością i płatnościami. Cel ten jest realizowany zarówno poprzez organiczny wzrost, jak też fuzje i przejęcia.

Wartość sfinalizowanej kilka dni temu transakcji z udziałem belgijsko-polskiego fintechu nie została ujawniona. Nowy właściciel banqUP poinformował natomiast, że wycena spółki stanowi 7,5-krotność jej przychodów z 2020 r. Tej kwoty także nie podano do publicznej wiadomości, niemniej jednak poziom przychodów fintechu w 2019 r. wyniósł 0,8 mln EUR, a start-up powstał ok. dwa lata wcześniej.
Jak zaznaczono w komunikacie, „przejęcie banqUP pozwoli poszerzyć grupie Unifiedpost możliwości świadczenia usług w zakresie otwartej bankowości i analizy danych na rzecz ponad 440 tys. klientów z sektora MŚP, które grupa już obsługuje”. Akwizycja umożliwi dodatkowo wypracowanie wspólnych produktów oraz rozwój usług e-faktur i płatności w Polsce.

BanqUP już teraz dysponuje rozwiązaniami m.in. do agregowania danych z rachunków bankowych konsumentów detalicznych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz inicjowania płatności. Krzysztof Pulkiewicz, współzałożyciel banqUP, przypomina, że klientami fintechu jest m.in. kilka europejskich banków, w tym trzy z Polski (np. Santander). Spółka uruchomiła ponadto usługę TPP-as-a-service, umożliwiającą dostęp do otwartej bankowości podmiotom nie ubiegającym się o uzyskanie wymaganej do tego licencji. Krzysztof Pulkiewicz dodaje, że poza bankami i fintechami z otwartej bankowości coraz chętniej korzystają także podmioty z branż pozafinansowych, choćby przy rozwoju usług weryfikacji tożsamości klientów czy małe i średni przedsiębiorstwa m.in. przy automatyzacji rozliczeń czy wymianie dokumentów finansowych. Tym samym w segmencie rynku, w którym działa banqUP, uwidacznia się trend silnej konsolidacji. Wygrają ci, którzy zgarną największe kawałki rynkowego tortu.
Z perspektywy rynku polskiego, gdzie rozwiązania z zakresu otwartej bankowości są powszechnie wykorzystywane w sektorze finansowym, wejście w nowe sektory jest naturalną drogą rozwoju otwartej bankowości. Kontomatik już wykorzystuje ten potencjał. Obecnie wspieramy klientów z branż rental czy e-commerce.
Konsolidacja na pewno wpływa na wzmocnienie konkurencji cenowej. Nasz rodzimy rynek cechuje już relatywnie wysokie nasycenie, popularyzacja otwartej bankowości i mocna pozycja lokalnych dostawców, tj. Kontomatika i Blue Media, więc transakcja z udziałem banqUP nie zmieni dynamiki rynkowej w Polsce.