Polski fintech przejęty przez Belgów

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2021-01-11 20:27

Rynek usług opartych na otwartej bankowości rośnie w siłę. Idzie za tym konsolidacja sektora. banqUP ma nowego właściciela.

Belgijsko-polski fintech banqUP będzie kontynuował rozwój już pod sztandarem Unifiedpost Group, rozwijającej międzynarodową, chmurową platformę usług biznesowych głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Fintech został przejęty równolegle z dwiema innymi spółkami - skandynawską 21 Grams (dostawcą cyfrowych rozwiązań pocztowych i logistycznych) oraz belgijską AKTI (oferuje systemy z zakresu handlu i e-commerce, w tym do zarządzania zamówieniami i przetwarzania faktur). Za sprawą tych transakcji Unifiedpost, który w ubiegłym roku zadebiutował na belgijskiej giełdzie papierów wartościowych Euronext Brussels i pozyskał 252 mln EUR w IPO, rozszerzy zasięg działania z 15 do 20 krajów europejskich, w tym o Polskę. Jak zapowiedział Hans Leybaert, prezes i założyciel Unifiedpost, firma zmierza do budowy paneuropejskiej platformy usług związanych z dokumentami, tożsamością i płatnościami. Cel ten jest realizowany zarówno poprzez organiczny wzrost, jak też fuzje i przejęcia.

Strategia działania
Strategia działania
Stawiamy właściwe kroki w kierunku paneuropejskiej platformy usług związanych z dokumentami, tożsamością i płatnościami. Działania te w pełni wpisują się w strategię Unifiedpost Group - zaznacza Hans Leybaert, prezes i założyciel belgijskiej spółki.
materiały prasowe

Wartość sfinalizowanej kilka dni temu transakcji z udziałem belgijsko-polskiego fintechu nie została ujawniona. Nowy właściciel banqUP poinformował natomiast, że wycena spółki stanowi 7,5-krotność jej przychodów z 2020 r. Tej kwoty także nie podano do publicznej wiadomości, niemniej jednak poziom przychodów fintechu w 2019 r. wyniósł 0,8 mln EUR, a start-up powstał ok. dwa lata wcześniej.

Jak zaznaczono w komunikacie, „przejęcie banqUP pozwoli poszerzyć grupie Unifiedpost możliwości świadczenia usług w zakresie otwartej bankowości i analizy danych na rzecz ponad 440 tys. klientów z sektora MŚP, które grupa już obsługuje”. Akwizycja umożliwi dodatkowo wypracowanie wspólnych produktów oraz rozwój usług e-faktur i płatności w Polsce.

Pod nową banderę
Pod nową banderę
Przy poszerzonym do 20 krajów zasięgu będziemy mogli zaoferować nowe, innowacyjne usługi dla przedsiębiorców MŚP w Polsce i za granicą - przejęcie swojej spółki przez Unifiedpost komentuje Krzysztof Pulkiewicz, współzałożyciel banqUP.
materiały prasowe

BanqUP już teraz dysponuje rozwiązaniami m.in. do agregowania danych z rachunków bankowych konsumentów detalicznych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz inicjowania płatności. Krzysztof Pulkiewicz, współzałożyciel banqUP, przypomina, że klientami fintechu jest m.in. kilka europejskich banków, w tym trzy z Polski (np. Santander). Spółka uruchomiła ponadto usługę TPP-as-a-service, umożliwiającą dostęp do otwartej bankowości podmiotom nie ubiegającym się o uzyskanie wymaganej do tego licencji. Krzysztof Pulkiewicz dodaje, że poza bankami i fintechami z otwartej bankowości coraz chętniej korzystają także podmioty z branż pozafinansowych, choćby przy rozwoju usług weryfikacji tożsamości klientów czy małe i średni przedsiębiorstwa m.in. przy automatyzacji rozliczeń czy wymianie dokumentów finansowych. Tym samym w segmencie rynku, w którym działa banqUP, uwidacznia się trend silnej konsolidacji. Wygrają ci, którzy zgarną największe kawałki rynkowego tortu.

Okiem praktyka
Polski punkt widzenia
Michał Łukasik
prezes Kontomatika
Na rynku europejskim już od jakiegoś czasu zauważamy trend konsolidacyjny. Duże podmioty nabywają firmy, które posiadają licencje na lokalnych rynkach, po to, by szybciej rozpocząć działalność operacyjną w zakresie otwartej bankowości lub poszerzyć portfolio swoich produktów.

Z perspektywy rynku polskiego, gdzie rozwiązania z zakresu otwartej bankowości są powszechnie wykorzystywane w sektorze finansowym, wejście w nowe sektory jest naturalną drogą rozwoju otwartej bankowości. Kontomatik już wykorzystuje ten potencjał. Obecnie wspieramy klientów z branż rental czy e-commerce.

Konsolidacja na pewno wpływa na wzmocnienie konkurencji cenowej. Nasz rodzimy rynek cechuje już relatywnie wysokie nasycenie, popularyzacja otwartej bankowości i mocna pozycja lokalnych dostawców, tj. Kontomatika i Blue Media, więc transakcja z udziałem banqUP nie zmieni dynamiki rynkowej w Polsce.