Polskie firmy na rozdrożu cyfryzacji: tylko 19 proc. ma strategię lub wizję

Partnerem publikacji jest PFR
opublikowano: 2024-06-12 11:39

W dobie szybkiego rozwoju technologii cyfryzacja staje się nieodłącznym elementem funkcjonowania przedsiębiorstw. Mimo to, jak wynika z raportu Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), polskie firmy mają jeszcze wiele do zrobienia. Zaledwie 19 proc. przedsiębiorstw ma określoną strategię lub wizję cyfryzacji, a tylko 33 proc. wykorzystuje narzędzia cyfrowe do automatyzacji prostych czynności. Program Cyfrowa Wyprawka dla Firm ma zmienić tę sytuację, oferując wsparcie i narzędzia niezbędne w procesie digitalizacji.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wyniki Testu Dojrzałości Cyfrowej przeprowadzonego przez PFR na blisko 500 przedsiębiorstwach z sektora MŚP pokazują, że 73 proc. ankietowanych to firmy tradycyjne, 16 proc. jest rozwiniętych cyfrowo, a zaledwie 4 proc. można określić jako innowacyjne. Ponadto jedynie 12 proc. przedsiębiorstw bada potrzeby swoich klientów. To zaskakująco niski wskaźnik w czasach, gdy zrozumienie klienta jest kluczowe dla sukcesu rynkowego.

To cię też zainteresuje: Jaki jest poziom dojrzałości cyfrowej polskich firm?

Marianna Sidoroff – dyrektor w Departamencie Gospodarki Cyfrowej w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – zaznacza:

– Dynamicznie zmieniający się świat technologii wymusza na nas elastyczne podejście i szybkie zmiany tak w systemie edukacji, wspierania perspektywicznych branż, dalszego przenoszenia administracji publicznej w świat cyfrowy, ale również zmianę sposobu myślenia i działania w polskiej administracji, która powinna iść ramię w ramię z polskim przedsiębiorcą.

Wsparcie na wyciągnięcie ręki

Każda firma może bezpłatnie wykonać Test Dojrzałości Cyfrowej, który pozwala organizacjom na sprawdzenie, na jakim poziomie cyfryzacji aktualnie się znajdują i co zrobić, aby wejść na wyższy poziom digitalizacji. Test ten jest jednym z elementów programu Cyfrowa Wyprawka dla Firm.

Eliza Kruczkowska, dyrektorka Departamentu Rozwoju Innowacji w PFR, podkreśla:

- W PFR badamy cyfrowe potrzeby firm za pomocą Testu Dojrzałości Cyfrowej, a następnie pomagamy przedsiębiorcom, udostępniając im szereg działań doradczych narzędzi, szkoleń czy warsztatów z ekspertami w ramach Cyfrowej Wyprawki dla Firm. Cały czas rozbudowujemy naszą ofertę, dopasowując ją do aktualnych potrzeb i zmieniających się przepisów prawa. Dlatego już teraz firmy mogą korzystać z naszych kursów, m.in. z e-fakturowania, cyberbezpieczeństwa czy wykorzystania AI.

Rosnące zainteresowanie programem PFR mobilizuje do dalszych prac nad rozwojem oferty. Przedsiębiorcy mogą liczyć na szereg nowości, takich jak Test Dojrzałości Cyfrowej w wersji dla mikroprzedsiębiorców, interaktywna wyszukiwarka narzędzi oraz aplikacji dla firm czy też Kanał Partnerski PFR, w którym będzie można bezpłatnie przetestować wybrane rozwiązania technologiczne.

Na bazie wyników Testu Dojrzałości Cyfrowej PFR przygotował także raport „Kondycja cyfrowa polskich firm i gospodarki”, w którym przedsiębiorcy znajdą garść wskazówek i przykładów firm, które osiągnęły sukces dzięki cyfryzacji.

Czas na sprint w kierunku digitalizacji

Programy wspierające firmy w cyfryzacji mogą okazać się pomocne w doganianiu przez polskie przedsiębiorstwa ich unijnych konkurentów. A do zrobienia jest naprawdę dużo.

Wskaźnik intensywności cyfrowej (Digital Intensity Index, DII) pokazuje, że w 2023 r. tylko 21,2 proc. polskich firm osiągnęło wysoki lub bardzo wysoki poziom intensywności cyfrowej, co plasuje Polskę na 21. miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. Wyniki DESI (Digital Economy and Society Index) za 2022 r. również wskazują na zapóźnienia Polski w stosunku do średniej w UE. Przykładowo sztuczną inteligencję wykorzystuje 3,7 proc. polskich firm, podczas gdy w UE jest to 8 proc. Przetwarzanie dużych zbiorów danych stosuje 8,5 proc. polskich przedsiębiorstw (w UE 14,2 proc.), a e-faktury - 13,2 proc. firm (w UE 32,2 proc.).

Kluczowe w najbliższych latach będzie dostosowanie się przedsiębiorstw do unijnych wymagań, które zakładają m.in., że 75 proc. firm będzie korzystać z co najmniej jednej zaawansowanej technologii do 2030 r. Jeżeli polskie firmy chcą być konkurencyjne na rynku, przyspieszenie digitalizacji jest nieuniknione.