Polscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że stosowanie cyfryzacji i nowoczesnych technologii czyni firmy bardziej konkurencyjnymi na rynku. Jednak wielu w nich nie decyduje się na konkretne działania w tym kierunku, często ze względu na brak odpowiedniej wiedzy i umiejętności, co przekłada się na brak strategii w tym obszarze. Wielu z nich nie wie, na jakim poziomie digitalizacji znajduje się ich firma i co w pierwszej kolejności mogą zrobić, aby poprawić ten wynik.
To cię też zainteresuje: Polskie firmy na rozdrożu cyfryzacji. Tylko 19 proc. ma strategię lub wizję
Pierwszy krok do cyfryzacji firmy
W odpowiedzi na te potrzeby ponad rok temu powstało bezpłatne narzędzie dla przedsiębiorców - Test Dojrzałości Cyfrowej (TDC). To rozwiązanie, stworzone przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i Fundacja Digital Poland, pozwala firmom ocenić swój poziom gotowości do cyfryzacji i zidentyfikować obszary wymagające rozwoju.
Przedsiębiorcy biorący udział w teście otrzymują natychmiastową diagnozę mocnych i słabych stron w dziedzinie cyfryzacji. Dostają też wiedzę na temat czynników, które wpływają na poziom digitalizacji w firmie. Po wykonaniu testu mogą ocenić swój stopień zaawansowania cyfrowego i zaplanować kolejne działania, które pozwolą osiągnąć lepsze wyniki.
Po roku działania TDC Polski Fundusz Rozwoju podsumował jego dotychczasowe wyniki. Ze zbiorczej analizy prawie 300 testów wypływają wnioski dotyczące kondycji polskich firm w obszarze cyfryzacji. Z czym przedsiębiorcy dobrze sobie radzą, a co stanowi dla nich problem?
Zarządzanie danymi do poprawy
Średni wynik Testu Dojrzałości Cyfrowej w polskich firmach to 48 proc. Oznacza to, że wypełniający uzyskiwali właśnie taki odsetek możliwych punktów do zdobycia. Najlepsze wyniki przedsiębiorcy osiągnęli w obszarze infrastruktury ICT, czyli technologii informacyjno-komunikacyjnych (średni wynik testu to 57 proc.). Dobrze radzą sobie również w kwestiach cyberbezpieczeństwa (55 proc.) oraz kompetencji cyfrowych u pracowników (54 proc.). Natomiast największym wyzwaniem jest dla nich digitalizacja zarządzania danymi w organizacji (średni wynik na poziomie 37 proc.). Wiele problemów sprawia przedsiębiorcom także opracowanie strategii cyfryzacji oraz budowa kultury innowacyjności firm (po 44 proc.).
Bardzo ciekawe są wyniki poziomu dojrzałości cyfrowej w poszczególnych branżach. Widać tu znaczne różnice. Najwyższy wynik – czego można było się spodziewać – osiągnęły firmy zajmujące się informacją i komunikacją (62 proc.). Natomiast 52 proc. zdobyły przedsiębiorstwa prowadzące działalność związaną z kulturą, rozrywką i rekreacją, a 51 proc – firmy z branży handlu hurtowego i detalicznego. Na końcu zestawienia jest budownictwo – 38 proc. Wiele do poprawy pod względem cyfryzacji mają również przedsiębiorcy z sektora przetwórstwa przemysłowego (43 proc.) i edukacji (46 proc.).
Mali stawiają na rozwój
Warto dodać, że Test Dojrzałości Cyfrowej cieszył się największym zainteresowaniem wśród właścicieli mikro i małych firm, które planują rozwój cyfrowy. Stanowili oni prawie 70 proc. wszystkich uczestników tej inicjatywy. Największą grupą były przedsiębiorstwa określające się jako rozwijające się (50,4 proc. wszystkich zgłoszeń). Znacznie mniej było firm z już ugruntowaną pozycją na rynku (22,4 proc.). Z badania wynika, że do TDC zgłosiła się porównywalna ilość start-upów i przedsiębiorstw wymagających transformacji.
Wyniki badania potwierdzają, że większe firmy generalnie mają wyższy poziom dojrzałości cyfrowej. Duże przedsiębiorstwa zatrudniające od 250 do 1000 pracowników osiągnęły w teście średni wynik 61 proc. Najsłabiej wypadły firmy jednoosobowe – ich średni wynik to 44 proc. To potwierdza, że dostępne w firmie zasoby finansowe i osobowe mają bardzo duże znaczenie dla jej cyfrowego rozwoju.
Test Dojrzałości Cyfrowej jest częścią programu Cyfrowa Wyprawka dla Firm, realizowanego przez PFR. W jego ramach przedsiębiorcy mogą skorzystać m.in. z bezpłatnych kursów online o cyfryzacji, spotkań informacyjnych, platformy partnerstwa technologicznego oraz map cyfrowych narzędzi, które można dopasować do swojej firmy.