Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Wojciech Boczoń
opublikowano: 2025-12-08 06:31

Po trzecim kwartale 2025 roku polski sektor bankowy utrzymał łagodny trend wzrostowy. Banki obsługiwały łącznie 56,8 miliona klientów, z czego 53,1 miliona to osoby fizyczne i drobni przedsiębiorcy. Klienci indywidualni stanowią więc ponad 93 proc. wszystkich relacji w bankach, a pozostałe kilka procent przypada na firmy, organizacje, instytucje publiczne oraz jednostki samorządu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Warto pamiętać, że te liczby nie oznaczają tylu unikalnych osób – jeden klient może być liczony przez kilka banków naraz, jeśli korzysta z różnych produktów w różnych instytucjach.

W porównaniu z drugim kwartałem liczba klientów ogółem wzrosła o 0,26 proc., a indywidualnych o 0,37 proc. Rok do roku wzrost wyniósł odpowiednio 1,24 i 0,4 proc. To pokazuje, że rynek rośnie powoli, ale konsekwentnie, a tempo zmian jest typowe dla dojrzałego sektora, w którym większość społeczeństwa od dawna korzysta z usług bankowych. Wzrost bazy klientów w ostatnich miesiącach nie wynika już z masowego otwierania nowych rachunków, ale raczej z naturalnego przyrostu relacji i utrzymywania aktywności klientów.

Na czele pozostaje PKO Bank Polski, który wciąż ma największą bazę klientów w kraju. W trzecim kwartale bank powiększył liczbę klientów indywidualnych o około 118 tysięcy i ogółem o około 127 tysięcy. Na drugim miejscu utrzymuje się Bank Pekao, choć akurat w jego przypadku trzeci kwartał przyniósł spadek bazy detalicznej o około 50 tysięcy klientów. W pierwszej piątce nadal są Santander, Millennium i ING. Najszybszy wzrost zanotowało Millennium, które w ciągu trzech miesięcy zyskało około 76 tysięcy klientów indywidualnych. Santander zwiększył bazę o 46 tysięcy osób, a ING – o 35 tysięcy.

Po stronie spadków widać dalsze porządkowanie baz klientów, które wciąż prowadzą niektóre banki. Credit Agricole zmniejszył liczbę klientów o około 32 tysiące, Santander Consumer Bank o 21 tysięcy, a BNP Paribas o ponad 50 tysięcy w kategorii „wszyscy klienci”. Spadki te nie muszą jednak oznaczać odpływu klientów do konkurencji – często wynikają z zamykania nieaktywnych rachunków, które od dawna nie generowały ruchu.

W ujęciu rocznym sektor pozostaje w fazie wzrostu. Największe banki systematycznie powiększają swoje bazy klientów indywidualnych, a jednocześnie rozwijają segment firmowy i instytucjonalny. Wzrost liczby klientów ogółem jest nawet nieco szybszy niż w detalu. Oznacza to, że w ostatnich kwartałach banki coraz mocniej rozbudowują relacje z firmami, samorządami i organizacjami. Dzięki temu sektor staje się bardziej odporny na zmiany koniunktury i sezonowość w części detalicznej.

Zestawiając dane z kilku ostatnich kwartałów, widać, że rynek bankowy w Polsce wszedł w fazę stabilnego, równomiernego rozwoju. Okres gwałtownych skoków i czyszczenia baz mamy już za sobą. Liczba klientów rośnie powoli, ale konsekwentnie, a największe banki utrzymują dominującą pozycję. Ponad dziewięćdziesiąt trzy procent wszystkich relacji wciąż pochodzi z segmentu detalicznego, co potwierdza, że polska bankowość pozostaje w dużej mierze masowa i oparta na obsłudze klientów indywidualnych.

Liczba klientów ogółem
* brak aktualnych danych
Bank III kw. 2025 II kw. 2025 III kw. 2024 Zmiana k/k Zmiana r/r
PKO BP 12 416 990 12 289 935 12 093 000 1,03% 2,68%
Bank
Pekao
7 112 930 7 159 520 6 982 437 -0,65% 1,87%
Santander
Bank Polska
6 075 743 6 020 129 5 990 326 0,92% 1,43%
ING Bank
Śląski
5 266 000 5 239 000 5 112 000 0,52% 3,01%
Bank
Millennium
5 091 352 5 019 325 4 800 000 1,43% 6,07%
mBank 4 700 000 4 657 923 4 579 369 0,90% 2,63%
Alior
Bank
4 599 979 4 631 000 4 527 579 -0,67% 1,60%
BNP
Paribas
3 800 000 3 855 000 4 000 000 -1,43% -5,00%
Zrzeszene
BPS
3 000 000 3 000 000 3 000 000 0,00% 0,00%
Credit
Agricole
2 118 686 2 150 630 2 290 352 -1,49% -7,50%
Santander
Consumer Bank
1 411 016 1 428 270 1 482 641 -1,21% -4,83%
Bank
Pocztowy*
661 443 661 443 693 481 bd. -4,62%
Nest Bank 423 464 421 412 432 657 0,49% -2,12%
BOŚ 148 400 147 500 148 000 0,61% 0,27%
Razem: 56 826 003 56 681 087 56 131 842 0,26% 1,24%
Puls Biznesu
Liczba klientów indywidualnych
* brak aktualnych danych
Bank III kw. 2025 II kw. 2025 III kw. 2024 Zmiana k/k Zmiana r/r
PKO BP 11 737 821 11 620 275 11 443 000 1,01% 2,58%
Bank
Pekao
6 729 670 6 780 150 6 567 216 -0,74% 2,47%
Santander
Bank Polska
5 485 901 5 439 450 5 430 730 0,85% 1,02%
Bank
Millennium
4 977 757 4 901 316 4 700 000 1,56% 5,91%
ING Bank
Śląski
4 676 000 4 654 000 4 541 000 0,47% 2,97%
Alior
Bank
4 402 650 4 381 000 4 321 725 0,49% 1,87%
mBank 4 102 202 4 087 087 4 006 943 0,37% 2,38%
BNP
Paribas
3 500 000 3 502 000 4 100 000 -0,06% -14,63%
Zrzeszenie
BPS
3 000 000 3 000 000 3 000 000 0,00% 0,00%
Credit
Agricole
2 077 462 2 109 887 2 251 764 -1,54% -7,74%
Santander
Consumer Bank
1 333 352 1 354 411 1 416 229 -1,55% -5,85%
Bank
Pocztowy*
639 077 639 077 670 426 0,00% -4,68%
Nest Bank 332 347 332 177 331 079 0,05% 0,38%
BOŚ 139 000 138 000 140 000 0,72% -0,71%
Razem: 53 133 239 52 938 830 52 920 112 0,37% 0,40%
Puls Biznesu