Polskie firmy pod holenderską lupą

opublikowano: 23-09-2019, 22:00

Warunki delegowania pracowników do Królestwa Niderlandów kontroluje tamtejsza inspekcja pracy. Pytania kieruje również do PIP.

Dziesięć razy holenderska inspekcja pracy zwróciła się w 2018 r. do polskiej Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) o udzielenie informacji dotyczących delegowania pracowników z naszego kraju do wykonywania usług na terenie Holandii. Wynikało to z czynności kontrolnych tamtejszych służb inspekcyjnych prowadzonych w stosunku do naszych przedsiębiorców, którzy kierują swoich zatrudnionych na teren tego kraju.

Pytania dotyczyły głównie firm z branż budowlanej, transportowej i ogrodniczej, świadczących usługi na terenie Holandii. Sprawdzano też przedsiębiorstwa kierujące do pracy za granicą obywateli krajów trzecich, którym powierzono pracę w podmiotach zarejestrowanych w Polsce. W 2017 r. do PIP zwrócono się w takich sprawach 12 razy. Wnioski te kierowane są za pośrednictwem systemu IMI (Elektronicznego Systemu Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym). Formułowane w nich pytania dotyczą m.in. tego, czy firmy delegujące są w Polsce zarejestrowane, czy prowadzą tu faktyczną działalność, czy płacą składki na ubezpieczeniaspołeczne i jakie umowy łączą ich z pracownikami.

PIP zwraca uwagę, że polscy inspektorzy pracy nie są uprawnieni do wydawania decyzji i sankcji za nieprzestrzeganie przez polskich pracodawców przepisów prawa kraju, do którego zostali oddelegowani pracownicy. Informacje i dokumenty przekazane służbom zagranicznym w odpowiedzi na wnioski kierowane za pośrednictwem systemu IMI służą zagranicznym instytucjom kontrolnym do oceny, jak polski pracodawca wypełnia obowiązki narzucone na niego przepisami tamtejszego prawa i dyrektywami UE. Są też podstawą do wydania nakazów i nałożenia administracyjnych kar pieniężnych.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane