Europejskie małe i średnie przedsiębiorstwa prowadzą wymianę handlową głównie w obrębie własnego kraju i Unii Europejskiej. W postawieniu kroku dalej hamują je obawy o utratę albo uszkodzenie towaru oraz brak informacji dotyczących regulacji i procedur eksportowych — wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie UPS, na ponad 8 tys. właścicieli albo dyrektorów mikro-, małych i średnich firm z Belgii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Polski i Wielkiej Brytanii.

Badanie pokazuje jednak także, że warto podjąć wysiłek, żeby eksportować dalej. Po kryzysie finansowym z lat 2007-08 małe i średnie firmy, które eksportowały poza Unię, w większości zwiększyły swoje obroty w latach 2010-12. Taki eksport pomagał utrzymać wyższe obroty większości badanych firm. Łącznie ok. 80 proc. MSP z siedmiu krajów, które prowadziły eksport poza UE, znacząco zwiększyło albo utrzymało obroty w latach po kryzysie finansowym.
Niestety, firm eksportujących poza Unię w tym segmencie jest niewiele. Generalnie tylko 13 proc. europejskich MSP w ogóle eksportuje. Najwięcej eksporterów w segmencie MSP ma rynek belgijski (16 proc. badanych belgijskich firm), a najmniej polski (9 proc.).
Wśród badanych przedsiębiorców najwięcej było mikrofirm, której jednak najrzadziej eksportują. Robi to ok. 10 proc. z nich. Wśród małych firm eksporterów jest już średnio od 19 do 30 proc. Najwięcej eksporterów to oczywiście firmy średnie. Aż 43 proc. niemieckich średnich firm eksportuje, a najmniej jest ich w Belgii — 24 proc. Najchętniej europejskie małe i średnie przedsiębiorstwa eksportują do krajów UE. Robi tak od 87 proc. do nawet 100 proc. badanych eksporterów. Najrzadziej badani swoje produkty wysyłają poza Unię. Najwięcej śmiałków, którzy wychodzą dalej, jest w Wielkiej Brytanii (31 proc.), a najmniej — znowu w Polsce (3 proc.).
Wśród rynków europejskich, ale nienależących do Unii, popularnymi kierunkami eksportowymi są m.in. Szwajcaria, Turcja, Rosja i Białoruś. Natomiast najpopularniejszy rynek dla firm prowadzących wysyłkę poza Europę to Stany Zjednoczone.
Dalej są Chiny i Kanada. Przy tym ok. 60 proc. badanych małych i średnich przedsiębiorstw przewiduje, że ich działalność eksportowa pozostanie na niezmienionym poziomie w ciągu następnych 12 miesięcy. MSP z Wielkiej Brytanii i Niemiec są bardziej optymistyczne niż przedsiębiorstwa z innych badanych krajów — tam ponad 40 proc. obecnych eksporterów oczekuje, że zwiększy eksport w ciągu roku.