Popyt na samochody rośnie, budżet puchnie

opublikowano: 11-10-2017, 22:00

Podatki z przemysłu motoryzacyjnego wraz ze składkami ubezpieczeniowymi i zdrowotnymi za 2016 r. to ponad 24 mld zł. A w 2017 r. ma być więcej.

Państwowy budżet zarobił w ubiegłym roku prawie 10 mld zł na samym podatku VAT, jaki zapłaciła branża motoryzacyjna. A szacunki mówią, że z całej branży moto pozyskał też 1,7 mld zł z tytułu podatku od dochodów osób prawnych. Poza tym z miejsc pracy w tym sektorze uzyskano 4,8 mld zł składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne opłacanych przez pracodawców i pracowników, co też można traktować jako dochód sektora finansów publicznych — uważa KPMG.

Ważnym źródłem wpływów budżetowych jest podatek akcyzowy, którym są objęte nowe i używane samochody osobowe przywożone do Polski oraz wyprodukowane i sprzedawane w kraju. Wpływy z tego tytułu wyniosły w 2016 r. 2,4 mld zł. — Jeżeli zrealizują się optymistyczne scenariusze dotyczące wzrostu zatrudnienia, wartości produkcji i sprzedaży, to przychody podatkowe powinny jeszcze nieco wzrosnąć.

Jedyna danina, z której wpływymogą być niższe niż w 2016 r., to akcyza i cło. W zeszłym roku sprowadzono rekordową liczbę używanych samochodów osobowych — ponad milion, a wzrost wyniósł 30 proc. rok do roku. Spowodowane to było planowanymi zmianami stawek akcyzowych, w związku z czym handlarze starali się zdążyć przed nową legislacją i rejestrowali pojazdy na zapas. Prawdopodobnie w tym roku to się nie powtórzy i wpływy z akcyzy i cła będą mniejsze — uważa Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Za wzrostem przychodów podatkowych w branży motoryzacyjnej przemawiają dobre perspektywy jej rozwoju — rośnie produkcja samochodów osobowych i dostawczych oraz wartość produkowanych i eksportowanych części. Jak podaje KPMG, w 2016 r. z fabryk w Polsce wyjechało 554,6 tys. samochodów osobowych i 127 tys. użytkowych. W pierwszej połowie 2017 r. produkcja była większa o ponad 2,5 proc., jest więc prawdopodobne, że także za cały rok wyniki będą lepsze.

— Liczba pojazdów montowanych w Polsce jest jednak wciąż daleka od rekordu z 2008 r., kiedy z taśm montażowych zjechało niemal milion samochodów. Późniejsze spadki spowodowane były przede wszystkim przenoszeniem produkcji niektórych modeli z Polski, a także niższym popytem na głównych rynkach eksportowych. Od dwóch lat produkcja rośnie, aby jednak wrócić do rekordowych rezultatów któryś koncern musiałby przenieść lub uruchomić produkcję nowego modelu w Polsce. A nie ma niestety takich sygnałów — tłumaczy Mirosław Michna. Inaczej jest z producentami części i akcesoriów — kilku kluczowych już ogłosiło zamiar otwarcia nowych zakładów bądź ekspansji.

— Gdy dodamy do tego rosnący popyt na rynkach zagranicznych, możemy mieć pewność, że w bliskiej przyszłości wartość produkcji i eksportu części motoryzacyjnych będzie rosła — mówi Mirosław Michna. Jego zdaniem równie optymistyczna jest prognoza dla handlu. W 2016 r. sprzedano 416,1 tys. nowych samochodów osobowych, a dane po pierwszym półroczu 2017 pozwalają zakładać, że na koniec roku może zostać przekroczona liczba 450 tys.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Polecane