Praca zdalna: z czym mierzą się firmy

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2025-02-19 20:00

Pracodawcy chcą, aby podwładni z większą lub mniejszą częstotliwością pojawiali się w biurach. Czy miłośnicy home office mają się czego bać?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaki model pracy preferują szefowie firm
  • jakie są oczekiwania pracowników
  • czy nastąpi odpływ podwładnych z firm
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z raportu „Praca zdalna okiem przedsiębiorców”, przygotowanego przez ekspertów Grant Thornton, wynika, że w ciągu minionych 12 miesięcy przedstawiciele biznesu ograniczyli podwładnym możliwość wykonywania obowiązków służbowych w formule online. Obecnie 62 proc. przedsiębiorców zgadza się na pracę zdalną. Rok wcześniej było to 71 proc.

Komunikacja i relacje

Autorzy raportu podkreślają, że po dwóch latach od uregulowania przepisów o pracy zdalnej przedsiębiorcy okrzepli, jeśli chodzi o organizację zadań w firmowych zespołach. Nie są chętni do dalszych modyfikacji w tej dziedzinie w ciągu najbliższego roku. Taką deklarację składa aż 80 proc. ankietowanych szefów.

– Pracodawcy coraz baczniej przyglądają się temu, jak praca zdalna wpływa na efektywność firmowych procesów, a także na komunikację, relacje czy zdolności przedsiębiorstw do tworzenia innowacji. Nasze badanie potwierdza, że pracodawcy już teraz podchodzą bardziej systemowo do pracy zdalnej, lepiej definiują swoje oczekiwania i je komunikują. W tym roku już tylko garstka ankietowanych nie była w stanie określić, jak często pracownicy powinni pojawiać się w biurze. Z badania wynika również, że zdecydowana większość przedstawicieli firm odnalazła dla siebie optymalny model – mówi Edward Nieboj, partner w Grant Thornton.

Efektywność i jakość pracy

Autorzy raportu podkreślają, że pracodawcy preferują hybrydowy sposób wykonywania obowiązków służbowych. Chcą, aby ich podwładni z większą lub mniejszą częstotliwością pojawiali się w biurach. Zdaniem ponad połowy badanych zamierzających w tym roku wprowadzić ograniczenia w wykonywaniu pracy zdalnej, powoduje ona spadek efektywności i jakości pracy zatrudnionych. Natomiast 42 proc. ankietowanych zwraca uwagę na problemy dotyczące przepływu informacji między podwładnymi pracującymi zdalnie.

Jolanta Zarzecka-Sawicka, radca prawny i partner w Grant Thornton, podkreśla, że choć praca zdalna została uregulowana w Kodeksie pracy prawie dwa lata temu, pracodawcy mają problemy dotyczące prawidłowego wdrożenia w firmach odpowiednich mechanizmów. Na trudności narzekają szczególnie zagraniczni przedsiębiorcy. Dotyczą one m.in. sporej liczby formalności wymaganych przez Kodeks pracy.

Odpływ pracowników

Autorzy raportu zaznaczają, że pracodawcy, którzy zdecydowali się na ograniczenie pracy zdalnej, liczą się z tym, że część pracowników odejdzie z firm. Co czwarty respondent z tej grupy widzi wspomniane zagrożenie. Natomiast co piąty spodziewa się, że takie zjawisko może, ale nie musi wystąpić. Z kolei 50 proc. badanych, którzy chcą w ciągu najbliższego roku ograniczyć możliwość pracy spoza biura, nie widzi ryzyka utraty pracowników z tego powodu.