Pracodawco, pozwól nam zająć się naszymi dziećmi

Dorota Czerwińska
opublikowano: 12-06-2009, 00:00

Coraz więcej firm stara się oferować kobietom udogodnienia, które pozwalają łączyć role pracownika i mamy.

Coraz więcej firm stara się oferować kobietom udogodnienia, które pozwalają łączyć role pracownika i mamy.

Pracujące kobiety stają wobec dylematu, jak być mamą, pracować — i nie zwariować. Wiele Polek nie umie godzić wychowywania dziecka z karierą. Są ambitne, ale nie chcą realizować aspiracji zawodowych kosztem dziecka. Czy można je rano zostawić i bez wyrzutów sumienia wyjść do pracy? Nie. A wychowywać je i robić karierę? Tak. Pod warunkiem, że firma wykaże odrobinę elastyczności i zrozumienia dla młodej matki. Na szczęście są pracodawcy, którzy wierzą, że warto inwestować w kobiety z małymi dziećmi. Wiele traktuje programy dla młodych matek jako element polityki korporacyjnej i konsekwencję przepisów o zakazie dyskryminacji. A najważniejsze, że zyskują pracownice.

Być na bieżąco

Xerox Polska ma program dla kobiet w ciąży i młodych mam — Maternity.

— Pozwala kobietom na pełne realizowanie się w obu sferach życia, bez potrzeby rezygnowania z tego, co ważne. Ułatwia im powrót do pracy, daje poczucie bezpieczeństwa, utwierdza w przekonaniu, że są pełnowartościowymi pracownikami. Młode mamy wiedzą, że mają gdzie wrócić i mogą liczyć na wsparcie działu HR, przełożonych i współpracowników — przekonuje Kinga Piecuch, członek zarządu Xerox Polska.

Wracającym do pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym paniom firma pomaga uaktualnić wiedzę o zmianach w firmie. Mamy mogą też wymieniać się w intranecie informacjami na temat opiekunek, przedszkoli, zorganizowanych wyjazdów dla dzieci itp. Firma pozwala im także podjąć pracę w mniejszym wymiarze godzin. A przez dwa tygodnie po powrocie z urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego mogą wcześniej wychodzić z firmy lub wykonywać pracę w domu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Także IBM Polska dostrzegł problemem wyobcowania młodych matek po powrocie z urlopu i niepewność co do możliwości powrotu. Dba więc, by były na bieżąco z wszelkimi zmianami. Przez pół roku od porodu mogą używać służbowego telefonu, komputera i samochodu. A po powrocie do firmy pracować w niepełnym wymiarze lub część pracy wykonywać w domu.

Inne godziny

Hewlett-Packard Polska ma nawet specjalny pokój dla karmiących mam. A rodzicom małych dzieci (także ojcom) daje elastyczny czas pracy lub pozwala na pracę w domu.

W SPEC-u mamy to bardzo wyjątkowa grupa, bo to w zasadzie "męska" firma. Panie stanowią niecałe 20 proc. załogi. Ale też mogą liczyć na pomoc.

— Jeśli mama chce funkcjonować zawodowo w innych godzinach niż reszta pracowników, to jesteśmy elastyczni. Może też pracować w wybranym przez siebie wymiarze i dostać niezbędne narzędzia pracy, jeśli chce z nich korzystać w okresie opieki nad dzieckiem. Dzięki temu podczas ciąży i zajmowania się dzieckiem mamy pozostają aktywne zawodowo i utrzymują stały kontakt z firmą, co potem ułatwia im powrót do pracy — informuje Małgorzata Konopacka, dyrektor Biura Polityki Kadrowo-Płacowej w SPEC.

Otacza opieką również rodziców trochę starszych dzieci.

— Doskonale wiemy, że praca zmianowa często sprawia, iż rodzicom trudno zorganizować opiekę nad dziećmi w okresie wakacji. Dlatego firma ten obowiązek częściowo przejmuje na siebie, organizując i dofinansowując dzieciom pracowników wyjazdy na kolonie — dodaje Małgorzata Konopacka.

Dorota Czerwińska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane