Producenci samochodów z Chin po raz pierwszy przejmą większość tamtejszego rynku

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2023-07-05 14:47

Jak poinformowała w środę firma konsultingowa AlixPartners, chińskie marki samochodowe są na dobrej drodze do tego, by stanowić nieco ponad 50 proc. samochodów sprzedawanych na ich rodzimym rynku w tym roku. Dzieje się to za sprawą rosnącej dominacji pojazdów elektrycznych – podaje agencja Reuters.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
fot. Tomohiro Ohsumi/Bloomberg

Oznaczałoby to, że po raz pierwszy chińscy producenci samochodów kontrolowaliby większościowy udział w chińskim rynku samochodowym – największym na świecie.

Przez ostatnie cztery dekady chiński rynek motoryzacyjny był zdominowany przez uznane światowe marki, takie jak VW i Toyota, działające we wspólnych przedsięwzięciach z chińskimi partnerami.

Ale konkurencyjne ceny, szybsze wprowadzanie nowych modeli i wzrost liczby krajowych producentów samochodów elektrycznych, takich jak BYD, Nio i Xpeng Motors, zmieniły dynamikę marek samochodów wyprodukowanych w Chinach.

Chiny wyprzedziły Japonię jako największy na świecie eksporter samochodów w pierwszym kwartale tego roku.

AlixPartners prognozuje, że ogólna sprzedaż samochodów w Chinach wzrośnie w tym roku o 3 proc. do 24,9 miliona pojazdów, powracając do poziomu sprzed wirusa COVID-19. Firma przewiduje wzrost do 30,6 miliona pojazdów w 2030 r., zakłada, że ponad połowa pojazdów sprzedawanych w Chinach będzie pojazdami elektrycznymi.

Chiński rynek tak zwanych „pojazdów nowej energii” (NEV), w tym hybryd typu plug-in i czysto elektrycznych, skorzystał z równowartości 57 mld USD dotacji od rządu w latach 2016-2022.

Jak przekazała firma AlixPartners, dla kontrastu, rząd USA przekazał w tym czasie 12 mld USD dotacji.