
Oznaczałoby to, że po raz pierwszy chińscy producenci samochodów kontrolowaliby większościowy udział w chińskim rynku samochodowym – największym na świecie.
Przez ostatnie cztery dekady chiński rynek motoryzacyjny był zdominowany przez uznane światowe marki, takie jak VW i Toyota, działające we wspólnych przedsięwzięciach z chińskimi partnerami.
Ale konkurencyjne ceny, szybsze wprowadzanie nowych modeli i wzrost liczby krajowych producentów samochodów elektrycznych, takich jak BYD, Nio i Xpeng Motors, zmieniły dynamikę marek samochodów wyprodukowanych w Chinach.
Chiny wyprzedziły Japonię jako największy na świecie eksporter samochodów w pierwszym kwartale tego roku.
AlixPartners prognozuje, że ogólna sprzedaż samochodów w Chinach wzrośnie w tym roku o 3 proc. do 24,9 miliona pojazdów, powracając do poziomu sprzed wirusa COVID-19. Firma przewiduje wzrost do 30,6 miliona pojazdów w 2030 r., zakłada, że ponad połowa pojazdów sprzedawanych w Chinach będzie pojazdami elektrycznymi.
Chiński rynek tak zwanych „pojazdów nowej energii” (NEV), w tym hybryd typu plug-in i czysto elektrycznych, skorzystał z równowartości 57 mld USD dotacji od rządu w latach 2016-2022.
Jak przekazała firma AlixPartners, dla kontrastu, rząd USA przekazał w tym czasie 12 mld USD dotacji.