Prywatne czy państwowe, czyli Bochniarz kontra Bielecki

Grzegorz Nawacki
opublikowano: 09-09-2010, 12:08

Państwowe molochy dławią polską gospodarkę – mówi prezydent PKPP Lewiatan. Niczym Marks koncentrujmy się na własności, krytykując państwową. Szanujmy te firmy, bo to na szansa na polską Nokię – odpowiada były premier.

Deszczowo i chłodno za oknem, ale na panelach XX Forum Ekonomicznego w Krynicy gorąco. Z samego rana Henryka Bochniarz starła się z Janem Krzysztofem Bieleckim. Poszło o prywatyzację.

- Nie powinniśmy się koncentrować na dużych firmach, tym bardziej, że większość jest w rękach skarbu państwa. To, że firmy nie rosną szybciej wynika z otoczenia, w którym działają. Tak długo, jak będziemy funkcjonowali w otoczeniu zdominowany przez firmy państwowe, które np. w energetyce mają negatywny wpływ na całą gospodarkę, mamy małe szanse na polską Nokię - mówi Henryka Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan.

Były premier miał ciętą ripostę.

- Niczym Marks koncentrujemy się tylko na własności, krytykując państwową. A wcale nie jest tak źle. Kilka lat temu nie było komu kupić PZU, więc sprzedaliśmy je wehikułowi złożonemu przez osiem podmiotów, a potem okazało się, ze to była wielka lipa. Sześć miesięcy po transakcji widziałem w Londynie prezentację pod hasłem „mamy tyle pieniędzy w Polsce, że możemy rosnąć”. Teraz wydając kilka miliardów odkupiliśmy firmę. Ale dalej narzekamy, że jest państwowa. Mamy kilka złotych kur, ale nie wykorzystujemy ich do znoszenia złotych jaj. Ci, którzy krytykują własność państwową nie dostrzegają, że to kury znoszące złote jaja. Analiza PKO do Pekao na przestrzeni ostatnich lat pokazuje, że nie ma się czego wstydzić. Punktem wyjścia jest mit prywatyzacji. Trzeba dbać o złotą kurę, a nie prywatyzować. Celem samoistnym nie może być prywatyzacja. Nie można dla przyczyn doktrynalnych zaprzeć faktom. To, co się stało w ostatnich latach z PKO BP i PZU pokazuje, że to złote kury. Trzeba o nie dbać. Nie jesteśmy nieudolnym narodem, który nie jest w stanie tego zrobić. To są te Nokie i za 10 lat będą lepsze – Jan Krzysztof Bielecki.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Polecane