Przedsiębiorcy coraz bardziej ufają faktorom

Marta Walczak
opublikowano: 2011-02-23 00:00

Z faktoringu mogą korzystać niemal wszystkie firmy sprzedające towary lub usługi z odroczonym terminem płatności.

Z faktoringu mogą korzystać niemal wszystkie firmy sprzedające towary lub usługi z odroczonym terminem płatności.

Faktoring to usługa finansowa polegająca na wykupie nieprzeterminowanych wierzytelności z odroczonym terminem płatności, które powstały w wyniku sprzedaży towarów lub usług. Faktor odkupuje od klienta faktury z odroczonym terminem płatności i przekazuje na jego konto gotówkę, będącą większą częścią odkupionych należności. Pozostałą wartość faktur wypłaca, gdy klient zapłaci za usługę. Oprócz finansowania faktor świadczy usługi dodatkowe, m.in. weryfikuje wiarygodność odbiorców, sprawdza, czy są wypłacalni, zarządza należnościami, dba o to, aby spływały na czas, prowadzi rejestr faktur i ewidencję księgową płatności, a także odzyskuje przeterminowane wierzytelności

Dostępność

— Z faktoringu mogą korzystać niemal wszystkie przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż towarów lub usług z odroczonym terminem płatności. Usługa może mieć jednorazowy charakter, jednak z zasady jest świadczona ciągle. Zwykle korzystają z niej przedsiębiorcy, którzy mają stałą lub powtarzającą się grupę odbiorców, kupujących standardowy produkt lub usługę — mówi Konrad Klimek, dyrektor sprzedaży Polfactor.

Wśród przedsiębiorców, którzy nie mieli dotąd do czynienia z faktoringiem, powstał mit o niedostępności tej usługi. Według niego faktorzy finansują tylko niektóre branże, a ponadto mają ostre kryteria selekcji klientów. Eksperci nie podzielają jednak tego poglądu i podkreślają, że często łatwiej skorzystać z faktoringu niż uzyskać kredyt w banku, szczególnie w czasie spowolnienia gospodarczego.

— Czynnikami o wiele ważniejszymi niż branża, w której działa przedsiębiorca, są dla faktora wiarygodność przedsiębiorcy, stabilność jego strategii sprzedaży i odpowiednia jakość wierzytelności handlowych, udokumentowanych umowami i fakturami — twierdzi Konrad Klimek.

Rodzaje faktoringu

Zanim przedsiębiorca rozpocznie na dobre współpracę z faktorem, musi wybrać odpowiedni dla swojej firmy rodzaj usługi. Taką decyzję powinno poprzedzać dokładne przemyślenie wielu wariantów. Faktor sam może zaproponować indywidualnie dopasowane rozwiązanie. Jednak zanim to zrobi, najpierw dokładnie analizuje obroty, ustala liczbę kontrahentów, terminy płatności oraz sprawdza wierzytelności klientów faktoranta. Przedsiębiorca ma do wyboru wiele rodzajów finansowania, jednak z reguły wykorzystywane są jego dwa podstawowe typy.

— Aby precyzyjnie określić wszystkie odmiany faktoringu, należy skupić się przede wszystkim na funkcjach, które spełnia ta usługa. Rola gwarancyjna usługi faktoringu, polegająca na przejęciu ryzyka niewypłacalności kontrahentów, determinuje fakt, czy przedsiębiorca skorzysta z faktoringu pełnego — z przejęciem ryzyka, czy z niepełnego — bez przejęcia ryzyka. Obie odmiany faktoringu, choć w różnym stopniu, gwarantują przedsiębiorcy bezpieczeństwo obrotu z jego kontrahentami — tłumaczy Grażyna Skutnik-Kućma, dyrektor departamentu sprzedaży Pekao Faktoring.

W przypadku faktoringu pełnego ryzyko braku zapłaty przez kontrahenta przenosi się na faktora. Natomiast w faktoringu niepełnym ryzyko to pozostaje po stronie przedsiębiorcy, niemniej faktor przez wcześniej uzgodniony czas bierze udział w odzyskiwaniu zapłaty od kontrahenta.

— Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że popularność tych dwóch form faktoringu rozkłada się równomiernie. W praktyce w umowach zawieranych z faktorami występują zapisy sankcjonujące proporcjonalne rozłożenie ryzyka między faktorem i jego klientem — informuje Magdalena Martynowska, dyrektor oddziału w Warszawie Bibby Financial Services.