Przedsiębiorcy wierzą w PR. Ale nie wszyscy praktykują

Alina Treptow
opublikowano: 07-01-2011, 00:00

Właściciele widzą zależność między wizerunkiem firmy a jej wynikami. Ale niemal 40 proc. nic w sprawie tego wizerunku nie robi.

Właściciele widzą zależność między wizerunkiem firmy a jej wynikami. Ale niemal 40 proc. nic w sprawie tego wizerunku nie robi.

Polscy przedsiębiorcy są w zasadzie zgodni co do tego, że dobry wizerunek może firmie pomóc. Potwierdziło to aż 94 proc. respondentów badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstad i TNS OBOP. Mniej widzi wpływ wizerunku na optymalizację kosztów firmy (69 proc.). Ale co piąty takiego związku w ogóle nie dostrzega.

Firmy, które starają się kreować pozytywny wizerunek jako pracodawcy, zauważają nie tylko wzrost liczby podań o pracę (58 proc.), ale lepszą jakość kandydatów (53 proc.). Według większości badanych (56 proc.) wykorzystane narzędzia budowania wizerunku nie wpłynęły jednak na zmniejszenie rotacji pracowników. Ale prawie 40 proc. taki wpływ zauważyło.

Działania służące do budowania pozytywnego wizerunku wśród potencjalnych pracowników i klientów prowadzi jednak tylko 62 proc. firm.

— Mimo przekonania, że dobry wizerunek może wpływać na relacje biznesowe, a nawet optymalizację kosztów, firmy nie budują aktywnie wizerunku. Z naszego badania wynika, że pracodawcy zatrzymują się na pojedynczych działaniach, nie tworząc strategii wizerunkowych — uważa Kajetan Słonina, dyrektor zarządzający Randstad.

Stawiają przede wszystkim na targi pracy (29 proc.) oraz zakładkę "Kariera" na firmowej stronie internetowej i współpracę z uczelnianymi biurami karier (po 26 proc.). 18 proc. deklaruje, że aktywnie prezentuje się w portalach społecznościowych i forach tematycznych. Aż 38 proc. pracodawców nie prowadzi jednak żadnych zewnętrznych działań wspierających wizerunek firmy.

Częściej firmy stawiają na działania wewnętrzne, czyli skierowane do pracowników. Wykorzystywanie przynajmniej jednego narzędzia do tego celu wskazuje czterech na pięciu badanych (częściej z dużych firm). Przede wszystkim skupiają się na stworzeniu bogatego systemu motywacyjnego, obejmującego świadczenia pozapłacowe (50 proc.).

Wielu stawia też na imprezy integracyjne i wyjazdy dla pracowników, elastyczne godziny pracy oraz konkurencyjne wynagrodzenia i ścieżki kariery (37 proc.). Znacznie rzadziej stosują programy tzw. zarządzania talentami (12 proc.) i działania z zakresu odpowiedzialnego biznesu (8 proc.).

— Szkoda, że decydując się na konkretne działania, pracodawcy rzadko interesują się ich oceną i dopasowaniem do oczekiwań zatrudnionych. Mniej niż trzeci cyklicznie bada satysfakcję i opinie pracowników. Wiedzą, że takie działania są istotne, ale brak im konsekwencji w stosowaniu tych działań — zauważa Kajetan Słonina.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane