Polska Żegluga Morska podpisała z meksykańskim potentatem petrochemicznym PEMEX Petroquimica 4-letni kontrakt na przewóz płynnej siarki. Jego wartość to 19 mln USD.
Kontrakt przewiduje przewóz płynnej siarki zbiornikowcem PŻM m/t "Kaliope", pomiędzy meksykańskim portem Coatzacoalcos a portem Tampa na Florydzie. Kontrakt zakłada, że rocznie PŻM będzie przewoziła ok. 350 tys. ton płynnej siarki.
"Dla armatora, który jest liderem w światowych przewozach siarki płynnej drogą morską, jest to zupełnie nowy rynek. Inne jego siarkowce pływają pomiędzy Japonią a Indonezją, czy pomiędzy portami Europy Zachodniej i Północną Afryką" - powiedział w czwartek doradca dyrektora naczelnego firmy ds. mediów Krzysztof Gogol.
Do tej pory "Kaliope" pływała w Europie, głównie z Niemiec i Francji do Maroka. "Przeniesienie statku za ocean, jest konsekwencją poszukiwania przez PŻM rynków przewozów płynnej siarki o dużym potencjale rozwojowym, a takim jest bez wątpienia rynek Zatoki Meksykańskiej" - zaznaczył.
Koncern PEMEX, który jest narodową kompanią paliwową Meksyku, otrzymuje płynną siarkę jako produkt uboczny przy rafinacji ropy naftowej. Amerykanie z kolei są jednym z największych na świecie odbiorców siarki w tej formie skupienia, którą wykorzystują przede wszystkim do produkcji nawozów sztucznych.
Obecnie PŻM posiada trzy nowoczesne zbiornikowce do przewozu płynnej siarki: "Kaliope", "Penelope" oraz "Mitrope", natomiast jeden "siarkowiec" - m/t "Aurora", należący do amerykańsko-kanadyjskiej kompanii PCS, PŻM eksploatuje w zarządzie technicznym i załogowym.
Port Coatzacoalcos to największe miasto południowego Meksyku. Tam również znajduje się jeden z największych kompleksów petrochemicznych Ameryki Łacińskiej, mający 80 proc. udziału w przemyśle petrochemicznym Meksyku. Kompleks ten zarządzany jest przez firmę PEMEX.
Flotę PŻM stanowi 81 masowców, 4 chemikaliowce i 2 promy. Firma zatrudnia ponad 3 tys. osób, z czego ponad 2,7 tys. na morzu.