W IV kwartale 2022 r. zysk netto PZU, przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniósł 1,23 mld zł i był o 36 proc. wyższy niż rok wcześniej.
To był udany finisz roku dla ubezpieczyciela. Rezultat osiągnięty w ostatni kwartale okazał się wyższy o 19 proc. lepszy od konsensu prognoz analityków, ankietowanych przez PAP. Składka przypisana brutto ubezpieczyciela wzrosła o 12 proc. do 7,7 mld zł (7 proc. powyżej konsensu), a wynik na działalności lokacyjnej o 80 proc. do 4,2 mld zł. Odszkodowania netto sięgnęły 4,5 mld zł (+19 proc. r/r), a koszty operacyjne zwiększyły się o 10 proc. do 3 mld zł.
W całym 2022 r. zysk netto wyniósł 3,37 mld zł i był o 1,1 proc. wyższy niż rok wcześniej. Segment bankowy (Pekao i Alior) dołożyły do wyniku grupy 580 mln zł, o 4 proc. mniej niż rok wcześniej.
Kierowcy się opanowali
W segmencie ubezpieczeń na życie składka zebrana na polskim rynku wyniosła w 2022 r. 8,6 mld zł (spadek o 1,9 proc.), a w IV kwartale 2,3 mld zł (+8,5 proc.). Rentowność zwiększyła się o 4,5 pkt proc. do 17,3 proc.
Składka w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych wzrosła w 2022 r. o 10 proc. do 15,5 mld zł, a w IV kwartale o 13,6 proc. do 4,6 mld zł. Wskaźnik mieszany wyniósł 89,8 proc. Dobrze sprzedawały się polisy AC - w 2022 r. wzrost wyniósł 14,5 proc.
- Od początku 2021 r. obserwujemy na polskim rynku coraz szybszy przyrost liczby polis AC w relacji do obowiązkowych polis OC. W ostatnich dwóch latach poziom tego wysycenia zwiększył się o 2,6 pkt proc. – do 30,5 proc. Rosnąca liczba umów w połączeniu z wyższą średnią składką, wynikającą ze wzrostu wartości pojazdów i tym samym sum ubezpieczeń, powinna prowadzić do kontynuacji wzrostu przypisu z autocasco, zarówno w segmencie masowym, jak i korporacyjnym. Spodziewamy się kontynuacji tego trendu również w roku 2023 – ocenia Tomasz Kulik, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy PZU.
Taki był w 2022 r. zwrot na kapitale własnym (ROE) PZU.
Średnia cena polisy OC komunikacyjnego na polskim rynku dalej spadała, by ustabilizować się w drugiej połowie roku.
- Utrzymanie rentowności w tym segmencie ułatwia niższa częstość szkód, którą można wiązać z takimi czynnikami, jak zmiany w taryfikatorze mandatów i w punktach karnych, wpływające na większą rozwagę kierowców, czy upowszechnienie pracy hybrydowej, ograniczającej podróże samochodami. W dalszej perspektywie będzie to jednak bardzo trudne przy tak niskich cenach OC i jednocześnie szybko rosnących wskutek inflacji cenach części zamiennych i kosztach napraw pojazdów – dodaje Tomasz Kulik.
Gwiazda sesji
Inwestorzy giełdowi pozytywnie zareagowali na wyniki spółki i wywindowali jej kurs o 6,5 proc. Przez ostatnie dwa tygodnie notowania obniżyły się o ponad 13 proc. ze względu na globalne obawy o sektor bankowy. Obawy ustąpiły nadziejom na sutą dywidendę od ubezpieczyciela.
Michał Konarski i Mikołaj Lemańczyk z mBanku uważają wyniki spółki za znakomite. Podkreślają wysoką dynamikę składki przypisanej brutto. Spodziewają się, że wyniki w tym roku pójdą w górę, głównie dzięki wynikom Pekao i Aliora, co powinno mieć pozytywny wpływ na dywidendę za 2023 r. Prognozę tej za 2022 r. podnieśli z 2,05 do 2,45 zł.
Łukasz Jańczak, analityk Erste cytowany przez agencję Bloomberg uważa, że dywidenda na akcję wyniesie 2,44 zł.