Banki wprowadzają zmiany w zakresie obsługi klientów. Część oddziałów pozbyła się tradycyjnych okienek kasowych, w których prowadzona jest obsługa gotówkowa. Oznacza to, że klient nie zleci tam już przelewu lub nie dokona wypłaty gotówki u kasjera. Może to zrobić wyłącznie samodzielnie w urządzeniach takich jak wpłatomaty lub bankomaty. Pracownicy takich oddziałów zajmują się doradztwem i sprzedażą produktów. Nie obsługują już gotówki.
Z danych zebranych przez „Puls Biznesu” wynika, że takich oddziałów na koniec III kwartału 2023 r. było już 734. Największą siecią placówek bezgotówkowych dysponował BNP Paribas – miał ich 196. Na drugim miejscu znalazł się ING Bank Śląski, którego sieć liczyła 159 tego typu punktów. Dalej był Bank Millennium (136), a za nim Credit Agricole (118). Pozostałe banki nie przekroczyły (jeszcze) progu 50 placówek typu cashless.
Warto zwrócić uwagę, że największymi sieciami placówek bezgotówkowych dysponują banki o średniej wielkości. Największe instytucje, takie jak PKO BP, Pekao czy Santander Bank Polska nie rozwijają tak dynamicznie sieci oddziałów „bez okienek”. Może to wynikać z profilu obsługiwanych klientów. Wśród konsumentów korzystających z usług największych instytucji, wciąż znajduje się liczne grono osób, które można określić jako tradycjonalistów. Tacy klienci potrzebują klasycznych usług bankowych, w tym obsługi gotówki w oddziałach.
Liczba placówek bezgotówkowych
| Bank | III kw. 2023 | II kw. 2023 | III kw. 2022 | Zmiana k/k | Zmiana r/r |
| BNP Paribas | 196 | 203 | 178 | -7 | 18 |
| ING Bank Śląski | 159 | 163 | 181 | -4 | -22 |
| Bank Millennium | 136 | 136 | 98 | 0 | 38 |
| Credit Agricole | 118 | 101 | 44 | 17 | 74 |
| mBank | 36 | 34 | 33 | 2 | 3 |
| PKO Bank Polski | 35 | 34 | 35 | 1 | 0 |
| Santander Bank Polska | 22 | 21 | 8 | 1 | 14 |
| BOŚ | 16 | 16 | 16 | 0 | 0 |
| Nest Bank | 11 | 11 | 11 | 0 | 0 |
| Alior Bank | 3 | 3 | 5 | 0 | -2 |
| Bank Pekao | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 |
| Razem: | 734 | 724 | 611 | 10 | 123 |

