Rekordziści crowdfundingu startują z emisją

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2023-02-13 16:44

Kombinat Konopny znów powalczy o kapitał od inwestorów na platformie Crowdway. Emisja będzie także sprawdzeniem kondycji crowdfundingu w Polsce.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w ile minut spółka zamykała wcześniejsze akcje crowdfundingu udziałowego z planowanym wynikiem
  • na co Kombinat Konopny potrzebuje kapitału
  • kiedy planuje złożenie wniosku o dopuszczenie do notowań na NewConnect
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

We wtorek 14 lutego o godz. 9.00 Kombinat Konopny po raz trzeci rozpocznie emisję akcji na platformie crowdfundingowej Crowdway. Podanie dokładnej godziny nie stanowi ogłoszenia, jest jednak istotne. W pierwszej z wcześniejszych emisji (w 2020 r.) na zebranie od inwestorów wyznaczonego limitu 4,2 mln zł spółce wystarczyło ok. 40 minut, w drugiej (w 2021 r.) 4,5 mln zł firma zebrała w siedem minut. Kombinat Konopny jest więc niekwestionowanym rekordzistą polskiej sceny crowdfundingowej. Teraz zabiega o kolejne 4,5 mln zł.

Walka o klienta
Walka o klienta
Dotychczasowe inwestycje w rozwój portfolio, rozbudowę zakładu i zwiększenie mocy produkcyjnych sprawiły, że w naszej działalności zielarskiej możemy już dostarczyć konsumentom gotowe produkty, a wyzwaniem jest zwiększenie bazy klientów – mówi Maciej Kowalski, prezes Kombinatu Konopnego.
Materiały prasowe

Emisja Kombinatu Konopnego będzie papierkiem lakmusowym kondycji polskiego crowdfundingu udziałowego, któremu ostatnio zaszkodziły zawirowania geopolityczne i pogorszenie na rynkach kapitałowych.

– W tym roku liczymy na odbicie. Niemal cały 2022 r. upłynął w cieniu konfliktu zbrojnego za wschodnią granicą, inwestorzy czekali na dalszy rozwój wydarzeń, trzymając pieniądze na depozytach, natomiast emitenci odkładali kampanie. Paradoksalnie był to dobry okres na przygotowania do zmian, które mają nastąpić w związku z nowymi regulacjami prawnymi. Licencjonowanie platform, profesjonalizacja rynku, zwiększenie limitów finansowania – te wszystkie czynniki będą przyciągały nowe pieniądze, z pewnością będziemy mieli do czynienia z rekordowymi kampaniami – mówi Michał Stanek, wiceprezes Crowdwaya.

Kombinat Konopny zajmuje się wytwarzaniem i sprzedażą produktów konopnych w dwóch kategoriach: zielarstwo i włókiennictwo. Założycielem spółki jest Maciej Kowalski, wcześniej właściciel HemPoland (także biznes konopny), firmy sprzedanej kanadyjskiej The Green Organic Dutchman. Obecna wycena Kombinatu Konopnego pre-money wynosi niecałe 85 mln zł, a procent oferowanych akcji – 5,06.

Spółka podaje, że zrealizowała niemal wszystkie cele wyznaczone w poprzedniej emisji, poza ekspansją zagraniczną. Tłumaczy to zmianą optyki i chęcią wcześniejszego skoncentrowania się na „maksymalnym zlojalizowaniu polskich klientów”.

– Prawie 1,7 mln Polaków regularnie korzysta z produktów zawierających CBD, na tej podstawie można szacować wielkość rynku na blisko 1 mld zł rocznie. A mówimy tu tylko o części naszego biznesu, bo włókiennictwo to osobny filar. Do tej pory nasza komunikacja z klientami ograniczała się do działań organicznych, dlatego obsługujemy zaledwie niewielką część rynku – twierdzi Maciej Kowalski.

Spółka za inwestorskie pieniądze chce głównie zwiększyć skalę działań marketingowych i rozwinąć filar włókienniczy.

Kombinat Konopny planuje wejście na NewConnect. Zakłada, że złożenie wniosku o dopuszczenie do notowań będzie możliwe na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2023 r. Proces wchodzenia na giełdę został opóźniony ze względu gorszą sytuację na rynkach.