Rolna agencja dała plamę

Miłosz Marczuk
opublikowano: 2010-01-28 07:17

Z dokumentu, który trafił na biurko wicepremiera Waldemara Pawlaka, wynika, że ARiMR kompletnie sobie nie radzi.

Do tej pory Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) wydała na Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 11,3 mld zł. To niecałe 17 proc. budżetu. A jesteśmy po półmetku siedmioletniego budżetu.

Osoba świetnie zorientowana w środowisku agencji i jej rządowych przełożonych mówi nam, że półtorej kartki z zestawieniem wykorzystania pieniędzy przez ARiMR trafiło w ubiegły wtorek do wicepremiera Waldemara Pawlaka. Syntetyczną wersję tego dokumentu zamieszczamy poniżej w infografice. W oryginalnej papierowej wersji nosi nazwę "Raport z nieterminowo realizowanych zadań w ARiMR. Stan na dzień 24.12.2009 r.". Nie ma na nim żadnych pieczęci. Pod koniec pojawia się dopisek: "Dwanaście istotnych dla rolnictwa działań z zakresu PROW 2007-2013 jest przedstawione powyżej".

Nasz informator twierdzi, że zdenerwowany wicepremier wezwał do siebie Marka Sawickiego, ministra rolnictwa, który nadzoruje agencję. Następnego dnia, w środę, Marek Sawicki miał zrugać Tomasza Kołodzieja, obecnego prezesa ARMiR. W tej perspektywie budżetowej (lata 2007-13) ARiMR ma na PROW do wydania gigantyczną kwotę 67,3 mld zł. To wiejski odpowiednik programów unijnych, które wspierają modernizację przedsiębiorstw. Ostatnie dane budzą poważne zaniepokojenie, Rolna agencja dała plamęczy uda się w pełni wykorzystać dostępne pieniądze na PROW.

PROW to największy program w Unii Europejskiej nakierowany na rozwój obszarów wiejskich.

— Od sprawnego wykorzystania pieniędzy przez ARiMR i osiągniętych efektów będzie zależał kształt przyszłej polityki rolnej i wsparcia na rozwój obszarów wiejskich po 2013 r., a to wszystko jest bardzo ważne dla Polski — mówi Jerzy Kwieciński, były wiceminister rozwoju regionalnego, który był też członkiem komitetu monitorującego PROW.

Rolna agencja dała plamęRolna agencja dała plamęRolna agencja dała plamę

Więcej w czwartkowym Pulsie Biznesu.