Rosyjski eksport paliw spadł do najniższego poziomu od ośmiu lat

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2024-10-24 18:46

Eksport produktów naftowych z Rosji w październiku osiągnie najniższy poziom od co najmniej ośmiu lat w związku z wyraźnym spadkiem aktywności rafineryjnej. Dane zebrane przez agencję Bloomberga, pochodzące od firmy analitycznej Vortex, pokazują, że w pierwszych 20 dniach miesiąca średni dzienny wolumen wysyłek morskich paliw wyniósł około 1,9 miliona baryłek. To o 11 proc. mniej niż we wrześniu i nieco poniżej poziomu z sierpnia, który był najniższy od 2016 roku.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Spadek ten jest spowodowany planowym ograniczeniem pracy rafinerii, które w październiku mają osiągnąć najniższy poziom od ponad dwóch lat z powodu sezonowych przestojów konserwacyjnych, co ogranicza podaż paliw rafinowanych. Dodatkowo mniejsze marże rafineryjne sprawiają, że przetwarzanie ropy w niektórych zakładach staje się mniej opłacalne.

Eksport ropy naftowej z Rosji jest kluczowym wskaźnikiem dla rynku do oceny trendów produkcji, zwłaszcza że Moskwa utajniła oficjalne dane na ten temat. Średnia czterotygodniowa eksportu surowca wzrosła w tygodniu kończącym się 20 października, osiągając najwyższy poziom od końca czerwca.

Wciąż istnieje szansa na wzrost eksportu produktów naftowych przed końcem miesiąca, jeśli sytuacja się zmieni. W pierwszych 10 dniach października średni dzienny wolumen wysyłek był faktycznie wyższy niż we wrześniu.

Eksport diesla i oleju napędowego zmniejszył się o 10 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, osiągając 735 tys. baryłek dziennie. Mimo wzrostu dostaw do Afryki eksport do Ameryki Południowej spadł o połowę. Eksport nafty obniżył się o prawie 8 proc., do poziomu 317 tys. baryłek dziennie, co jest najniższym wynikiem od 2016 roku. Mniej ładunków trafiło do Azji i Ameryki Południowej, natomiast eksport do Zjednoczonych Emiratów Arabskich znacząco wzrósł.

Eksport benzyny i składników do jej mieszania wzrósł o 7 proc., osiągając 73 tys. baryłek dziennie. Z kolei eksport paliwa lotniczego spadł o około 9 proc., do poziomu 33 tys. baryłek dziennie. Eksport ciężkiego oleju opałowego zmniejszył się o 20 proc., osiągając najniższy poziom od pięciu miesięcy – 583 tys. baryłek dziennie.