Rozwiązania na miarę nowoczesnych usług dla biznesu

Materiał partnera strony
opublikowano: 2013-05-14 00:00

Biura: Deweloperzy rozpoznają potrzeby sektora BPO

Wzrost zatrudnienia w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu sprawia, że rośnie popyt na biura, a wraz z nim wymagania najemców. Skanska Property Poland to pierwszy deweloper, który rozpoznał potrzeby firm z branży i stworzył dla nich standard powierzchni biurowych. Firmy z branży BPO, SSC, ITO oraz R&D, szukając dla siebie optymalnego biura, biorą pod uwagę nie tylko jego położenie i koszt najmu, ale także to, czy zastosowano w nim energooszczędne rozwiązania. Istotna jest dla nich również możliwość swobodnej aranżacji przestrzeni — takie wnioski przedstawia standard „BPO/SSC. Biuro na miarę usług” opracowany przez dewelopera nowoczesnych zrównoważonych biur Skanska Property Poland we współpracy z firmą Jones Lang LaSalle oraz Związkiem Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL). Powstanie publikacji poprzedzono badaniem opinii prawie 30 reprezentantów branży nowoczesnych usług dla biznesu.

Większe wymagania

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Według szacunków ABSL, zatrudnia już ponad 105 tys. osób, a w najbliższych latach — dzięki rozwojowi usług dla międzynarodowego sektora finansowego — liczba ta może się podwoić. Wszystko to sprawia, że systematycznie rośnie zapotrzebowanie na biura dopasowane do wymagań najemców z tej branży. A ci, jak wynika ze standardu „BPO/SSC. Biuro na miarę usług”, szukając idealnego lokum, zwracają uwagę przede wszystkim na jego położenie i dostęp do transportu miejskiego.

Co ciekawe, 53 proc. z nich jest w stanie zaakceptować lokalizację na obrzeżach miasta, jeśli połączenie komunikacyjne będzie dobre także w nocy. Firmy działające w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu coraz chętniej wybierają również tzw. zielone budynki z energooszczędnymi systemami oświetlenia, chłodzenia oraz ogrzewania. Ponadto duże znaczenie ma dla nich możliwość swobodnej aranżacji przestrzeni. Według autorów standardu, wiąże się to ze stałym wzrostem zatrudnienia w branży oraz migracją pracowników pomiędzy poszczególnymi oddziałami. Waldemar Olbryk, prezes Skanska Property Poland, podkreśla znaczenie możliwości dostosowywania powierzchni biurowej do zachodzących w firmie zmian.

— Ważne jest, by zapewnić wysoką efektywność i komfort pracy w biurze, nawet w wypadku gwałtownego wzrostu liczby pracowników firmy. Dlatego najchętniej wybieranym przez sektor nowoczesnych usług dla biznesu sposobem aranżacji przestrzeni jest tzw. open space, który umożliwia swobodne łączenie powierzchni, jej przekształcanie i rozdzielanie. Dzięki rozwiązaniu firma może np. swobodnie przemieszczać pracowników pomiędzy działami i dodawać nowe stanowiska pracy — tłumaczy.

Dla firm realizujących zadania dla międzynarodowych korporacji jedną z ważniejszych kwestii jest także ochrona danych. Najbardziej pożądanymi sposobami zabezpieczeń jakie w tym zakresie oferują im deweloperzy są: odseparowanie poszczególnych pięter budynków, kontrola dostępu do pomieszczeń pomiędzy poszczególnymi strefami, np. za pomocą bramek i czytników, dyskretne rozmieszczenie stanowisk dla pracowników ochrony pozwalające na 24-godzinny monitoring całego budynku.

Stosownie do potrzeb

Skanska Property Poland dostosowuje swoje inwestycje do rosnących wymagań najemców z sektora nowoczesnych usług dla biznesu.

— Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom firm przez cały czas realizacji projektu, od etapu wyboru działki poprzez proces projektowy aż po przygotowanie konkretnej powierzchni — mówi Waldemar Olbryk. Inwestycje spółki charakteryzuje bardzo dobry dostęp do transportu miejskiego, bliskość głównych ulic, uczelni wyższych, terenów zielonych, punktów handlowych i osiedli mieszkaniowych, a także bardzo dobry dojazd na dworce i lotniska. W budowanych biurowcach deweloper stosuje rozwiązania techniczne pozwalające na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych.

— Inwestujemy m.in. w systemy, które w zimie i okresach przejściowych wykorzystują chłód powietrza z zewnątrz do obniżenia temperatury w budynku oraz nawilżacze wodne, które korzystają z tańszej energii cieplnej zamiast elektrycznej. Natomiast powietrzem wywiewowym z biur ogrzewamy garaże — wymienia Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. leasingu i asset management w firmie Skanska Property Poland. Zielone budynki spółki Skanska Property Poland są certyfikowane w systemach środowiskowych LEED i EU Green Building.

W partnerstwie

Na korzyści wynikające ze sposobu, w jaki deweloper podchodzi do nowych inwestycji,zwracają uwagę jego klienci. Jak tłumaczy Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe, dzięki temu, że Skanska Property Poland angażuje przyszłego najemcę do prac nad projektem już na etapie planowania, wprowadzając się do biurowca Green Horizon firma miała pewność, że obiekt całkowicie odpowiada jej aktualnym i przyszłym potrzebom. O zaletach wybudowanego przez spółkę Skanska obiektu Green Towers mówi natomiast Dariusz Sus, dyrektor ds. operacyjnych w firmie Ernst & Young, która we wrocławskim biurowcu otworzyła swoje Centrum Usług Wspólnych.

— Dojazd do budynku jest łatwy niezależnie od wybranego środka transportu. Piętra mają prostokątny i łatwo adaptowalny kształt, co zapewnia stosunkowo dobry współczynnik wykorzystania powierzchni — tłumaczy przedstawiciel Ernst & Young.

Działania Skanska Property Poland zostały docenione przez branżę nowoczesnych usług dla biznesu. W styczniu 2013 r. jury konkursu Poland Outsourcing & Shared Services Award przyznało firmie tytuł najlepszego dewelopera dekady. Ponadto wrocławski Green Towers wyróżniono jako najlepszy budynek dla sektora BPO. To pierwszy biurowiec w Polsce, który został certyfikowany na najwyższym platynowym poziomie w systemie LEED.

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu

Nowoczesne przedsiębiorstwa, w poszukiwaniu optymalizacji i wzrostu efektywności, przenoszą część swoich procesów do specjalnie do tego celu wydzielonych jednostek. Może się to odbywać na zasadzie tworzenia centrum usług wspólnych danej firmy (Shared Service Center — SSC) lub oddania procesów w ręce zewnętrznego dostawcy (Business Process Outsourcing -BPO, IT Outsourcing Services — ITO, itd.). W naszym kraju działają także liczne centra badawczo-rozwojowe (Research&Development— R&D) realizujące zadania dla firm polskich i zagranicznych.

KOMENTARZ

Firmy BPO napędzają rozwój regionów

WALDEMAR OLBRYK

prezes Skanska Property Poland

Centra outsourcingowe są jednym z najsilniejszych motorów rozwoju na rynku powierzchni biurowych w Polsce. Dla przykładu, około 70 proc. wszystkich krajowych realizacji Skanska Property Poland w ubiegłym roku to inwestycje na potrzeby sektora nowoczesnych usług dla biznesu. W sumie firmy z tej branży wynajęły już milion metrów kwadratowych biur i są najliczniejszymi najemcami biurowców ulokowanych w miastach poza stolicą. Polska jest jedynym krajem w Europie Środkowej i Wschodniej, w którym rynek nieruchomości biurowych w miastach poza stolicą ma znaczące możliwości wzrostu. Najbardziej dojrzałymi aglomeracjami o największym potencjale rozwoju, poza Warszawą, są Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, Poznań i Katowice. W kategoriach atrakcyjności inwestycyjnej dla rynku nowoczesnych powierzchni biurowych, ośrodki te można porównać do stolic w innych krajach regionu. Bezpośredni wpływ na ten stan rzeczy ma dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu — firmy z branży wybierają na lokalizację swoich centrów prężne ośrodki akademickie, zapewniające dostęp do wykwalifikowanych, znających języki obce pracowników. Takimi warunkami mogą poszczycić się wszystkie wymienione aglomeracje. Skanska Property Poland negocjuje kontrakty z firmami z sektora nowoczesnych usług dla biznesu obejmujące około 30 tys. mkw. powierzchni biurowej. Szacujemy, że znaczące umowy mogą zostać podpisane w ciągu najbliższych 3-4 miesięcy. Wszystkie planowane transakcje dotyczą wynajmu nowoczesnych, zielonych budynków biurowych, certyfikowanych w systemie LEED oraz EU GreenBuilding w atrakcyjnych dla inwestorów punktach miast.