Rozwój polskiego rynku e-commerce i perspektywy wzrostu Digitree Group

  • Materiał partnera
opublikowano: 23-11-2021, 15:40

– Nasz potencjał stale wzrasta, a inicjatywy, które podejmujemy, będą paliwem do dalszego rozwoju – mówi w wywiadzie dla Pulsu Biznesu Rafał Zakrzewski, CEO Digitree Group S.A.

Czy branża e-commerce w tym roku rozwija się równie dynamicznie jak w ubiegłym?

Rafał Zakrzewski: Branża dojrzewa, w ubiegłym roku wiele firm digitalizowało się naprędce, bez wsparcia oraz dobrze przemyślanego modelu biznesowego. Stąd też w tym roku wiele projektów jest weryfikowanych.

Jakich obszarów dotyczą te zmiany?

Dla wielu firm zaskoczeniem okazały się wyzwania związane z koordynacją procesów sprzedażowych w środowisku wielokanałowym, gdzie własna ekspansja e-commerce jest ograniczana uwarunkowaniami kontraktów z dystrybutorami i innymi detalistami. Z drugiej zaś strony te modele, które zadziałały, potrzebują bardziej zaawansowanych narzędzi technologicznych, które efektywniej pomogą budować trwały wzrost. Mam tu na myśli narzędzia marketing automation czy nowe ścieżki optymalizacji doświadczenia zakupowego. To wszystko tworzy dla nas dobre otoczenie, dające perspektywy dalszego wzrostu.

Grupa Kapitałowa Digitree Group od stycznia 2021 r. realizuje nową strategię. Niedawno opublikowaliście też wyniki podsumowujące trzy kwartały 2021, które potwierdzają dynamiczny rozwój zapowiedziany w celach na lata 2021-2023. Jakie są Wasze przewidywania względem kolejnych kwartałów – czy możemy spodziewać się tak wysokich wzrostów jak obecnie?

To prawda, wyniki trzech kwartałów 2021 roku w porównaniu z rokiem ubiegłym, a nawet z okresem sprzed pandemii, są znacząco lepsze. Przede wszystkim w tym czasie pracowaliśmy nad dynamiką wzrostu grupy, skalując nasz biznes. Tym samym zwiększyliśmy nasze przychody o 29% r/r, a w samym trzecim kwartale nawet o 33%. W stosunku do 2019 r. wzrost ten jest równie wysoki - wynosi odpowiednio 15% i 22%. Jest to zasługa naszego klientocentrycznego podejścia do realizowanych projektów, które procentuje coraz większą liczbą nowych realizacji dla kolejnych marek. Dumą napawa nas szczególnie to, jak wielu spośród naszych kluczowych klientów rekomenduje usługi Digitree Group dalej. Co więcej, w dziewięciu miesiącach br. odrobiliśmy stratę netto, która towarzyszyła nam w dwóch ostatnich latach, osiągając tym samym zysk na poziomie 0,4 mln zł, a nasza EBITDA wzrosła w samym trzecim kwartale 2021 r. o ponad 28%. Mamy więc co świętować. Wyniki oraz rekomendacje naszych partnerów dają ogromną satysfakcję, która napędza nas do działania. To wszystko powoduje, że nasz potencjał stale wzrasta, zaś podejmowane przez nas inicjatywy będą paliwem do dalszego rozwoju w kolejnych okresach.

Digitree Group działa na rynku już od 16 lat, ale ciągle się rozwija, do grupy dołączają kolejne podmioty, inne wyłaniają się z obecnej struktury. Czym się zajmujecie obecnie i jak zmieniło się to na przełomie kilku ostatnich lat?

Jeszcze kilka lat temu nasza Grupa opierała się zwłaszcza na działaniach związanych z e-mail marketingiem, natomiast obecnie tworzymy cały ekosystem usług digitalowych. Nasza struktura na pierwszy rzut oka może wydawać się dość skomplikowana, jednak analizując profil naszej działalności spółka po spółce, dość łatwo można zrozumieć, czym de facto się zajmujemy. Nasza działalność jest dwutorowa: z jednej strony pracujemy dla klientów, którzy rozwijają się w e-commerce, z drugiej zaś strony sprzedajemy efektywne media poprzez agencje i domy mediowe. Charakter tej pierwszej części jest nieco bardziej rozwojowy i ciekawszy, dlatego na obecnym etapie rozwoju inwestujemy szczególnie w nią. Tym samym obecnie jesteśmy w stanie zakładać sklepy internetowe na platformie Magento 2 czy PrestaShop, tworzyć strategie pozyskania ruchu w oparciu o wyszukiwarki czy social media. Co więcej, możemy promować ofertę sklepu poprzez własną porównywarkę cenową – Nokaut.pl oraz bazy danych adresów e-mail, dzięki którym skutecznie docieramy do zainteresowanych daną tematyką potencjalnych klientów. Możemy też automatyzować działania marketingowe za pomocą własnej technologii i tym samym prowadzić kampanie remarketingowe czy komunikację w oparciu o bazy własne klientów. Ponadto możemy identyfikować użytkowników na stronie internetowej jeszcze przed dokonaniem przez nich zakupu i prowadzić do nich odpowiednią komunikację. Ten pakiet usług unikalnie pozycjonuje nas na rynku. Możemy holistycznie, ekosystemowo zaplanować działania naszych partnerów biznesowych w oparciu o wszystkie aspekty ich działalności.

A co z klientami, którzy nie posiadają własnego e-sklepu, a mają w planach sprzedaż swoich produktów w Internecie?

Jeśli klient nie posiada sklepu internetowego, może z naszą pomocą rozwijać swoją sprzedaż w internecie poprzez marketplace’y, np. Allegro, Amazon czy eBay i ok. 30 innych zagranicznych platform sprzedażowych, które obecnie odpowiedzialne są za połowę sprzedaży w online, a już w 2023 r. udział ten ma wzrosnąć do 75%. Odpowiadając na zapotrzebowanie rynku na tego typu aktywność, we wrześniu sformalizowaliśmy prowadzony od stycznia projekt, zawiązując nową spółkę w ramach naszej grupy kapitałowej. Mowa o spółce o nazwie Marketplaceme. Dzięki partnerstwom strategicznym z Channel Engine i Helium 10 projekt ten szybko rozwinął skrzydła. Obecnie nasz zespół specjalistów e-commerce z powodzeniem wprowadza biznesy na zagraniczne rynki oraz pomaga producentom w zmianie taktyki sprzedaży międzynarodowej D2C (direct to consumer).

Czy widzicie zainteresowanie klientów takim szerokim zakresem usług?

Najlepszym tego dowodem są nasze wyniki. Wiele projektów, nad którymi pracowaliśmy w tym roku dla naszych partnerów, zostało zakończonych z dużym powodzeniem - kolejne wdrożenia dla Kontigo, 4F czy dedykowane moduły marketing automation, np. dla Leroy Merlin, przynoszą ponadprzeciętne rezultaty. To sukces rodzi sukces, stąd też w ostatnim okresie grono naszych partnerów powiększyło się o kolejne znakomite marki, które wspólnie z nami rozwijają swoje ekosystemy e-commerce. Jednocześnie nieustannie pracujemy nad dalszym wzrostem jakości świadczonych przez nas usług oraz satysfakcją naszych partnerów, dzięki czemu odnotowaliśmy wzrost wskaźnika NPS, co pozytywnie rokuje na przyszłość.

W których nowych projektach upatrujecie największy potencjał?

Równolegle rozwijamy kilka technologii, ale największym przełomem będzie dla nas opracowanie mechanizmu pozwalającego na adaptowanie interfejsu sklepów internetowych do wymagań i zachowań klientów. Mechanizm ten, wykorzystując sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe i zbierane informacje, będzie personalizował wygląd i funkcje e-sklepów w taki sposób, że każdy użytkownik będzie korzystał z wersji sklepu internetowego, dostosowanej do jego indywidualnych preferencji. Różnorodność działań, reakcji i zachowań klientów pozwala na urozmaicone i wielowymiarowe zarządzanie ścieżką zakupową każdego użytkownika, a to prowadzić będzie do zwiększania zaangażowania i monetyzacji klientów oraz wysokiej sprzedaży e-commerce. Projekt będzie realizowany przez spółkę Fast White Cat, przy wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Dofinansowanie projektu wynosi 3,1 mln zł, natomiast wartość całej inicjatywy ma wynieść ok. 4,7 mln zł. Ale to nie wszystko. Mamy w zanadrzu jeszcze kilka rozwijających się projektów, takich jak wspomniane już na początku Marketing Automation, Marketplaceme czy Contentive.

O Marketplaceme już usłyszeliśmy, ale czym dokładnie zajmuje się Contentive?

Z myślą o coraz większej roli angażujących i jakościowych treści w rzeczywistości online, rozszerzyliśmy nasze działania w zakresie content marketingu i reklamy natywnej - połączyliśmy te dwa elementy w jedną, synergiczną całość. Dzięki temu tworzymy efektywny dialog marki z odbiorcami: zajmujemy się strategią działania, produkcją treści, wideo, grafik, infografik oraz dotarciem z przekazem do wąskich grup docelowych, czy promocją treści i ich analizą. Każdy kolejny projekt jaki uruchamiany w ramach grupy stanowi uzupełnienie naszych kompetencji w celu zbudowania holistycznej oferty będącej odpowiedzią na aktualne potrzeby naszych partnerów i rynku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane